Minden harmadik fiatal munkanélküli

Az uniós átlagnál jóval nagyobb nálunk a fiatal-munkanélküliség. Az ok: a magyar fiatalok piacképtelen képzéseken vesznek részt, utána pedig nem hajlandóak tanulni.

Az elmúlt években drasztikusan megnőtt a munkanélküli fiatalok száma az Európai Unióban. Idei becslések szerint a 30 év alatti korosztály közel 23 százaléka a munkanélküli, ami évente mintegy 153 milliárd eurós bevételkiesést jelent az Uniónak – derül ki a Európai Bizottság ezért hét országra kiterjedő figyelemfelhívó kampányából, amelyet itthon a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) koordinált.

Magyarországon az uniós átlagnál rosszabb a helyzet, itt a 15–24 éves korcsoport 28 százaléka munkanélküli, amivel Magyarország a 9. legrosszabb helyen áll európában.

– Az egyik legnagyobb probléma, hogy bár a fiatalok egyre több időt töltenek a képzési rendszerben, amikor elhagyják az iskolát, sokan mégsem rendelkeznek a piaci keresletnek megfelelő tudással. Emellett alacsony hajlandóságot mutatnak a tanulás melletti munkavállalásra, így nem tudják megszerezni a munkához szükséges alapkészségeket. A mostani projekttel éppen ezeknek a fiataloknak igyekeztünk kézzelfogható segítséget nyújtani az elhelyezkedési esélyeik növelése érdekében” – mondta Vadász Borbála, az MGYOSZ munkatársa, az akció koordinátora.

A fiatalok munkaerőpiacról való kiszorulása 2011-ben 153 milliárd euró gazdasági veszteséget okozott az Unióban – ez az európai GDP 1,2 százalékának felel meg. A tagállamok között jelentős eltérés mutatkozik, azonban egyes országok (köztük Magyarország) különösen magas, akár GDP-jük 2 százalékát meghaladó árat is fizetnek.

Erre a problémára kereste a választ a Fiatalok Foglalkoztatásának elősegítése Közép-Kelet Európában című nemzetközi kezdeményezés, amely az Európai Bizottság Foglalkoztatásért, Szociális Ügyekért és a Társadalmi Befogadásért Felelős Főigazgatóságának társfinanszírozásában valósult meg.

Az MGYOSZ által koordinált projekt célja a széles körű tájékoztatás és a megoldási lehetőségek feltérképezése volt. Így a kampány többek között arra hívta fel a fiatalok figyelmét, hogy a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő készségek elsajátítására törekedjenek, aktívan keresve a lehetőségeket a munkatapasztalatok mielőbbi megszerzésére, a munkáltatókat pedig ezzel párhuzamosan munkahelyi képzési programok, gyakornoki pozíciók meghirdetésére ösztönözte.

A kampány részeként az MGYOSZ több szemináriumot rendezett országszerte, ahol az érdeklődők megismerhették a vonatkozó szabályokat, és a nemzetközi jó megoldásokat. Az összegyűjtött tapasztalatokat november 13-án, Budapesten egy nagyszabású konferencia keretében ismertették a hallgatósággal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.