Csúcsközelben az üzemanyag-forgalom

Immáron közelíti a válság előtti csúcsszintet a nagy hazai kútláncok üzemanyag-forgalma. Tavaly a korábbinál is nagyobb mértékben, 7,6 százalékkal nőttek az igények. Ha nem jön közbe semmi, az idei csúcsdöntés borítékolható.

Tavaly 7,6 százalékkal, 2,96 milliárd literről 3,18 milliárd literre nőtt a nagy hazai kútláncok üzemanyag-forgalma - derül ki az érintett cégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) most közzétett adataiból. A bővülés mértéke gyorsuló: az adat tavaly 6,4, 2013-ban pedig még csak 2 százalékra rúgott. Az azt megelőző válság időszakában - 2010 és 2012 között - a piacra az általános zuhanás volt jellemző. Idén ahhoz, hogy a fogyasztás elérje a 2009-es csúcsszintet, számításunk szerint mindössze 2,6 százalék hiányzik. Így a márkás hazai kutak látogatói minden valószínűség szerint a mostani emelkedési ütem megtörése esetén is megdöntik az eddigi rekordot.

A benzint és a gázolajat külön áttekintve szintén figyelemre méltó folyamatok rajzolódnak ki. A benzin ugyanis továbbra is jóval szerényebb bővülésre képes, mint a gázolaj. Utoljára 2007-ben pöfögtek el a hazai közlekedők a gázolajnál több benzint. Ehhez képest a dízel forgalma ma már több mint 50 százalékkal növi túl a lakossági felhasználás hagyományos üzemanyagának számító benzinét.

Míg a 95-ös benzin iránt csupán 2,2 százalékkal bővültek az igények, addig a normál és prémiumgázolaj esetében 11 százalékos kiugrásról számolt be a szakmai szervezet. Ez utóbbi adat szintén rekordszintű éves növekedést mutat. (Igaz, mint megírtuk, a kormány a kedvezmények csökkentésével idén 4 forinttal emelte a fuvarozók literenkénti gázolajdíját.) A prémiumtermékekből továbbra is csekély mennyiség kel el, ám mindkét üzemanyagfajta esetében 30-40 százalékos emelkedésről adtak számot.

Az utolsó negyedéves adatok ugyanakkor mindkét termék esetében az igényemelkedés lefékeződéséről tanúskodnak: benzinből egy, gázolajból 6 százalékkal fogyott több, mint 2014 utolsó három havában. Mi több, a negyedik negyedévben mindkét termékből kevesebb fogyott, mint a harmadikban. Ugyan az igények természetes szezonális hullámzása okán a visszaesés ilyenkor mindig indokolt, annak mértéke adataink szerint nagyobb, mint tavaly és tavalyelőtt.

A teljes országos üzemanyag-forgalmat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal gyűjti, aminek íve alapvetően megegyezik a MÁSZ-éval. Mint arra korábban rávilágítottunk, különbségként az adódik, hogy válság idején az autósok szívesebben tankolnak márkátlan, de olcsóbb kútnál, ugyanakkor gazdasági bővülés esetén könnyen visszacsábulnak a megbízhatóbb láncokhoz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.