Nagybevásárlás a Facebooknál
Tizenötmilliárd dollár értékű Facebook-részvénnyel és négymilliárd dollárnyi készpénzzel fizet a Facebook a dinamikusan fejlődő WhatsApp nevű mobilszolgáltatást kifejlesztő cégért. Ekkora volumenű internetes felvásárlás 2001 óta nem történt, akkor a Time Warner és az AOL 124 milliárd dolláros fúziója állított fel nehezen megdönthető csúcsot.
A 450 milliós felhasználói táborát naponta csaknem egymillió fővel gyarapító chat-szolgáltató megvásárlása Mark Zuckerberg eddigi legnagyobb üzlete volt, hozzá képest aprópénznek számít a képmegosztó Instagram 2012-es bekebelezésekor kiadott 700 millió dollár. A WhatsApp-nak nem lesz egyszerű dolga, több erős versenytársa is van a piacon, így a Twitter, a Kik Interactive, valamint a Snapchat, amely tavaly visszautasította a Facebook hárommilliárd dolláros felvásárlási ajánlatát.
Aki nem ismerné: egy olyan üzenetküldő alkalmazásról van szó, amely okostelefonokon, internet alapon működik, s ingyenes üzenetküldést tesz lehetővé telefonszámokra, s nemcsak szövegeket, hanem képeket és videókat is lehet rajta továbbítani. Sokkal több mindent nem tud, abban viszont különleges, hogy két éve is már fizetős alkalmazás volt, igaz, jelképes, egy euró körüli áron lehetett letölteni. Ennek ellenére is sokan használják, noha, például Androidon évente kell kifizetni ezt az összeget. iPhone-osok csak a letöltéskor fizetnek.
A piacon biztosak abban is, hogy az első éves ingyenes „beetetés” után a WhatsApp is súlyosan megterheli majd a felhasználók pénztárcáját, s a mostani 99 cent helyett húzósabb tarifát kell majd fizetni ahhoz, hogy visszajöjjön a Facebook által kifizetett irdatlan összeg.
A Facebook elsősorban konkurenciát fal, másodsorban fejlesztési irányt vesz, harmadsorban pedig hatalmas felhasználói bázist látott a startupként indult cégben – vélik szakértők. Mark Zuckerberg úgy fogalmazott: a WhatsApp jó úton van az 1 milliárdos felhasználói bázis felé, és az ilyen szolgáltatások “hihetetlenül értékesek”.
Érdekesség, hogy az ügylettel a WhatsAppot 19 milliárd dollárra értékelték fel, miközben a nála sokkal ismertebb és 241 millió aktív felhasználóval rendelkező Twitter 31,5 milliárd dollárt ér. A piac értékítélete szerint Zuckerbergék – bármennyire is szép zsákmánynak tűnik – túlárazták a WhatsAppot, erre utal, hogy a Facebook részvényárfolyama az ügylet bejelentésére 5,7 százalékot zuhant. „Elképesztő összegért vásároltak meg 450 millió hűséges felhasználót és iktattak ki egy erősödő piaci vetélytársat” – foglalta össze az üggyel kapcsolatos véleményét Paul Sweeney, a Bloomberg Industries elemzője.
A WhatsApp egyik fő erénye, hogy üzenetküldő programja valamennyi mobil operációs rendszer alatt fut, vagyis az Apple iOS, a Google Android és a Nokia Windowsos felhasználó egyaránt használni tudja, de még a BlackBerry-n is alkalmazható. A BlackBerry – amely főként az amerikai és az ázsiai piacon egyben a WhatsApp egyik versenytársa saját Messenger szolgáltatásával – máris profitált a Facebook-bejelentésen, hiszen a kanadai gyártó részvényárfolyama 9 százalékot erősödött a versenytárs önállóságának elvesztése hírére.
A mostani ügylet egyébként erősen felértékeli a japán Rakuten múlt heti zsákmányát, hiszen a háromszázmillió felhasználót a soraiban tudó Viber üzenetküldő és telefonszolgáltatót mindössze kilencszázmillió dollárért szerezte meg, azaz három dollárjába volt egy felhasználó „átigazolása”, szemben a Facebook által fizetendő 42 dolláros „egységárral”.
A WhatsApp cégértékeként ekkora összeget említeni első hallásra feltétlenül meglepő, még akkor is, ha a Facebook sem titkolja, konkurenciát vett. Különösen azért, mert a jövő fejlesztési irányát a videós tartalmakban látja a szakma, vagyis, ha a befektetési tanácsadók is így látják, nem a WhatsApp lett volna a fő target. Nem lehet nem észrevenni azonban, hogy maga a vételár virtuális: csak 4 milliárd dollár cserélt gazdát, a maradék Facebook-részvény piaci értékéről még a Wall Street elemzői is vitát folytatnak. Persze, vélekednek szakértők, négymilliárd dollár is óriási pénz, s ha a piacon ilyen mértékben szalad fel a kis cégek piaci értéke, az a mobil és ict piacon könnyen egy mini buborék kialakulásához vezethet.