Nagy bajban vannak a magyar autószalonok
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az autókereskedések átlag 40-60 százalékos forgalomkiesést regisztráltak januárban - derül ki az MTI országos körképéből. A régió egyik legnagyobb, Suzukival, Forddal és Mercedesszel foglalkozó szalonjának a forgalma nagyjából a felére esett vissza. Ifj. Nyitrai Gábor, a Carmo Kft. ügyvezető-igazgatója elmondta: a visszaesés miatt már nyolc százalékos létszámleépítést hajtott végre a cég, így a jelenlegi létszám kilencvenöt fő. Gondokat okoz a készletek finanszírozása, továbbá az árfolyamveszteség is csökkenti a bevételeiket.
A Skoda és Volkswagen értékesítésével foglalkozó Platán Autóház 2007-ben még 1400, tavaly már csak 1200 autót értékesített, az idei tervben már csak 800 autó eladása szerepel. A szabolcsi cégnél 2008 októberében már ötven százalékos rendelésiállomány-csökkenést mutattak a statisztikák, és a tendencia azóta sem változott.
Üresek a szervizek
A szegedi Citroen márkakereskedés vezetője, szegvári Tamás is ötven százalékos csökkenésről beszélt. A hitelre történő vásárlás szinte megszűnt, februárban csak készpénzes vásárlójuk volt. A forgalom visszaesése mellett gondot okoz a készletek finanszírozása, az árfolyamkockázat növekedése, a magas kamatok, illetve, hogy nem tudják a vállalt hitelt a kereskedők kihelyezni. Egyelőre a meglévő készleteket értékesítik, és már minimális létszámmal dolgoznak. A szegedi Molnár Autóház Kft. ügyvezetője, Molnár Erika hozzátette: a szervizek forgalma is jelentősen visszaesett, náluk már csak heti négy napot dolgozik a műhely. A feltételezhető okokról kifejtette: az emberek vagy letették az autót, vagy nem viszik szervizbe, mert másra kell a pénz. Az eladások és a szerviz-igény csökkenése együttesen már nagy gond - hangsúlyozta. Már tervezik a létszámcsökkentést.
Pécsett 30-50 százalékkal csökkent tavaly november óta a forgalom a Volkswagent forgalmazó AutóCity Kft. és az Opel, Chevrolet, valamint Saab márkájú gépkocsikat árusító Penthe Autóház Kft.-nél. Ráadásul, a csökkenést a korábbi év hasonló időszakához mérték, nem pedig a jóval forgalmasabb késő-nyárhoz, kora őszhöz. Az azonos tulajdonosi körhöz tartozó két pécsi cég ügyvezető igazgatója, Liszácz Mihály az MTI-nek beszámolt arról, hogy tapasztalataik szerint a gazdasági és pénzügyi válság főként a kis- és közepes kategóriájú autók eladásának csökkenésében érezhető. Szembetűnő változás az is, hogy a hitelfelvételi kedv a korábbinak a tizedére esett vissza. A forgalom növelését, a meglévő, s komoly értéket képviselő készletek kiárusításával, akciókkal próbálják elérni. A két cég rövid távon nem tervez elbocsátásokat, de a munkahelyek megtartásához számít pályázati forrásokra.
Hozzátette: egyelőre az a veszély sem fenyeget, hogy a gyártók nagy számban bontanák fel a kereskedőkkel kötött szerződéseiket, de egy kisebb piacon hosszú távon a jelenleginél kevesebb márkakereskedés tud eredményesen működni. Az ügyvezető szerint az autókereskedők helyzetén nem segít a különadó eltörlése, és az áfaemelés is kedvezőtlenül hat, viszont a nyugat-európai államok vásárlást támogató intézkedéseit jónak tartaná itthon is. Úgy vélte, ha az autóipar és az autókereskedők helyzete nem javul, az az adóbevételek csökkenését, munkahelyek elvesztését fogja jelenteni, de rávilágított arra is: Európa legöregebb, átlagosan 11,6 éves magyarországi autóparkja tovább öregszik, veszélyeztetve a biztonságos közlekedést.
Az autók felét készpénzért viszik
Zala megyében kizárólag a nagy kedvezményt - akár harminc százalékos ármérséklést - kínáló akcióknak köszönhetően az év elején még fogytak az autók a márkakereskedőknél, amelyeknél jellemzően inkább készpénzért veszik az új autókat. A Seatokat és Fiatokat forgalmazó zalaegerszegi Autó Lábodi Kft. ügyvezetője, Lábodi Róbert úgy tartja: a raktáron lévő autók eladása után jön még a neheze. Bölecz László, az Autó-Kanizsa Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a bankok egyenesen ki akarnak vonulni az autópiac finanszírozásából. Nemcsak a vevőknek kínált hitelek száma csappant meg, de a kereskedők készleteinek finanszírozásától is elzárkózik több pénzintézet. Korábban mintegy 80 százalékos arányban hitelre adtak el autókat, most a gépkocsiknak már a felét készpénzért értékesítik. A kedvezőtlen folyamatok miatt az igazgató még azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy végül ötven százalékos leépítésre kényszerülnek.
Győr-Moson-Sopron megyében nem érzékeltek számottevő forgalomcsökkenést a megkeresett márkakereskedések,ugyanakkor jellemző, hogy készpénzért vásárolnak személygépkocsit a vevők, s elfordultak a hitelektől. A győri Gyimes Autóház Kft.-nél hangsúlyozták, hogy a téli időszakban máskor is kevesebb a vevő, ennek nem csak az ágazat válsága az oka, s valósabb képet az autóvásárlási szezon beindulásával tapasztalható tendenciák alapján lehet majd kapni.
A soproni Walter Autó Kft.-nél sincs visszaesés az értékesítésben. Kopovits Márk értékesítési munkatárs szerint ennek oka, hogy a Walter négymárkás kereskedés, elsősorban Volkswagennel és a konszern más márkáival foglalkozik, és e modellek kínálatában megtalálhatók a prémiumkategóriás autók. Ha az alsó-középkategóriás vásárlókat jelentősebb részben el is vesztették, ezt ellensúlyozza a prémiumkategória növekvő eladásai. A cégnél jelenleg tíz autóból hetet készpénzért visznek el a vásárlók.
Jön az áremelés
Somogy megyében a kaposvári Karg Autó Kft. vezetője, Karg Ferenc cégének forgalmáról szólva elmondta: Skodából kevesebbet adnak el, mint a válság előtti időszakban, Volkswagenből és Hondából viszont nincs változás.
A cégvezető úgy véli, a gazdasági válság következményeként a hazai autókereskedőknek akár a 30-40 százaléka is lemorzsolódhat. Tapasztalata szerint a bankok azonnal reagáltak - egy részük kihátrált, magukra hagyva a kereskedőket és a hiteligénylőket -, ám a gyárak, a generálimportőrök és a márkakereskedők ezt nem tudták megtenni. Ez magyarázza a mostani, jelentős kedvezményeket nyújtó akciókat is, ám a készletek végesek és az új beszerzésű autókat már drágábban kínálják majd a kereskedők. Karg Ferenc 10-15 százalékos áremelést prognosztizál.