Nagy karácsony lesz az idei
Egy rossz évnek is lehet szép a vége – summázható az idei aranyvasárnap mérlege. Míg a kormányzat az utóbbi hónapokban mindent megtett azért, hogy a kereskedelmi ágazat legnagyobb szereplői legalábbis kényelmetlenül érezzék magukat a magyar piacon, addig a karácsonyi szezon magasan a várakozásokon felül sikerült. Az előzetes adatok alapján a tavalyi szezonhoz képest három-négy százalék között bővül a forgalom az év utolsó hónapjában – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke, hozzátéve: inkább a négy százalékhoz lesz majd közelebb a forgalomnövekedés.
Az ünnepet megelőző utolsó hétvégén vevővel is tömve voltak a boltok Korponai Tamás |
Az áruházláncoknál is jelentős év végi növekedésről számoltak be, bár a Sparnál ehhez azt is hozzátették, hogy évről évre érezhetően emelkedik azok száma, akik az utolsó pillanatra halasztják az ünnepi nagybevásárlást. Hogy valamelyest már oldódott a kiskereskedelmi ágazatot 2007 óta sújtó recesszió szorítása, az abból is lemérhető, hogy az idei szezonban jóval kevesebb árengedményes, akciós hirdetéssel lehetett találkozni, mint a korábbi években, amikor a kereskedők jobb híján az újévi leárazások előre hozásával próbálták felpezsdíteni a lanyha piacot.
Az aranyvasárnapi forgalom összesítésére ugyan még várni kell pár napot, az azonban tény, hogy az enyhe időben tömve voltak az üzletek, a vásárlók zöme méretes bevásárlótáskákat cipelt, azaz nem csak nézelődni tértek be az üzletekbe. A vevőroham utolsó napokra tolódásával mindinkább felértékelődött az időjárás szerepe: a korábbi években megesett, hogy a hideg, a havazás vagy éppen az ónos eső tízmilliárdokban mérhető összeggel vetette vissza az aranyvasárnapi forgalmat.
A december, ezen belül az ünnepi időszakot megelőző két, illetve mostanában már inkább csak egy hét a legfontosabb időszak a kereskedelemben, ekkor 30 százalékkal több portéka kel el, mint a januári holtszezonban. Az ünnepi forgalomban jócskán megnő az iparcikkek aránya, van, ahol az utolsó hónap hozza az éves bevétel negyedét.
A vásárlói kedv növekedését jelzi, hogy a Sparnál úgy látják, ismét népszerűek az átlagos ajándékoknál drágább tévék, és hagyományosan kapósak a háztartási kisgépek. Az áruházlánc szerint a forint gyengülése sem látszott meg a javarészt importból származó portékák árában. Az Auchannál úgy látják, hogy az alacsony árak mellett leginkább az új fejlesztésekkel lehet nagyobb szeletet kihasítani a piacból. A láncnál sokat várnak a most piacra dobott, karóráról vezérelhető sportkamerától, megkockáztatják: ez lehet az idei karácsony egyik meglepetés slágerterméke.
A Magyar Cetelem Bank adatai alapján az idén is az LCD-tévék, az okostelefonok és a táblagépek lesznek a legnépszerűbbek, legalábbis elsősorban ezen termékek megvásárlásához igényeltek áruhitelt a pénzintézetnél. Az átlagos igényelt hitelösszeg jóval meghaladja a százezer forintot.
A többség azonban nem veri adósságba magát a karácsony miatt: a Provident felmérésében a válaszadók több mint kétharmada mondta, hogy önerőből oldja meg az ünnepi kiadásokat. A megkérdezettek 40 százaléka 20 ezer forintnál kevesebbet, 28 százalék 20–50 ezer forint között tervez ajándékra költeni. Ennél többet mindössze nyolc százalék fordít erre a célra. A válaszadók fennmaradó része még december elején sem tudta megsaccolni, mekkora összeget költ az ajándékokra.
FORINT, FORRÁS: GFK, OTP
Fenyőfa: 2000–20 000
Szaloncukor: 1000–5000
Ünnepi menü (halászlé, bejgli): 1000–2000/fő
Ajándék: 5000–6000/fő
Egy négytagú család estén összesen: 40 000–70 000