Szijjártó tervéhez megvolt a hátszél
Szijjártó Péter egy ilyen megállapodás alapozásához az elmúlt héten keresve sem találhatott volna jobb alkalmat bécsi látogatásánál. Az ország újraiparosításán munkálkodó külgazdasági miniszter osztrák kollégájával, Sebastian Kurz külügyminiszterrel éppen a magyar–osztrák gazdasági kapcsolatokról tárgyalt.
A kormány az elképzelés szerint mozdonyokat adna a kisebbségi részvénycsomagért Reviczky Zsolt |
Az osztrák bankok és gazdák magyarországi helyzetéről biztosan beszéltek, de a kisebbségi RCH-részvényhányad esetleges megszerzésének szóba hozásához is adott volt a diplomáciai hátszél. Mert hát, míg a külügyminiszterek Bécsben fotózkodtak, Áder János köztársasági elnök Budapesten Heinz Fischer osztrák államfőt fogadta. Bármennyire is kedvez azonban az idő az osztrák vasút magyar áruszállító vállalkozásának már 2010-ben meglebegtetett részleges visszaszerzéséhez, a tárgyalások csak a stratégiai együttműködésről szólnak.
Kovács Imre legalábbis így tudja. Az RCH igazgatóságának elnöke lapunknak annyit mondott: a magyar kormánnyal évek óta folyamatban lévő stratégiai partnerségi tárgyalásoknak nem része az osztrák cég tulajdonosi szerkezetének megváltoztatása. Azt már mi tesszük hozzá: a hét évvel ezelőtt 102,5 milliárd forintért a Rail Cargo Austria (RCA) kezébe került vállalkozástól a magyar partnerek forrásaink szerint a már megkezdett, nagyjából hetvenmilliárd forint értékű beruházás folytatását, a foglalkoztatottak számának megőrzését, a lehetőség szerinti növelését, a piaci jelenlét erősítését és a magyar vállalkozások bevonását, kiszolgálását várják.
Emellett napirenden van a kombinált vasúti árufuvarozás (RoLa) fejlesztése, a záhonyi logisztikai bázis forgalmának fenntartása is. A kivásárlás végigvitele pedig amúgy sem cseng egybe azzal, hogy a Széchenyi-tervben a kormány egy új MÁV Cargo életre hívását, vagy a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. áruszállítási üzletágának drasztikus megerősítését jelölte meg célként. Minden hiába azonban, a kormány ezeket a vállalásokat négy év alatt képtelen volt megvalósítani.
Az RCH üzletrészének megszerzésére viszont kész a forgatókönyv. A kívánatosnak tartott, állítólag mintegy 25 százalékos részvénycsomag megszerzéséhez az előzetes számolgatás szerint annyi kellene, hogy a MÁV mintegy hatvan villamos mozdonyát apportként átadja az osztrák árufuvarozó vasúttársaságnak. Ami a nemzeti vasútnak az üzleti könyvek szerint talán nem is kerülne olyan sokba. Sőt megszabadulna az elaggott vontatójárművek felújításának terhétől.
A költséges kiadást jelentő korszerűsítést már az RCA pénzelné és rendelné meg – méghozzá éppen a MÁV gépészeti üzletágától. Aggályokat legfeljebb az vethet fel, hogy a mozdonyok átadásával az RCH nem szorulna többé a MÁV vontatási szolgáltatásaira. Az évente mintegy 32 millió tonna árut továbbító társaság a nemzeti vasúttól átvett vontatókkal és 25 Taurus mozdonyával külső segítség nélkül is célba tudja juttatni vonatait.
Ami egyúttal azt is jelentené, hogy a MÁV elesne legnagyobb külső partnere, a magyar vasúti árufuvarozási piac 70 százalékát uraló osztrák cég évente hozzávetőleg 50milliárd forintnyi megrendeléseinek egy jelentős részétől – vagyis az osztrákok sem járnának rosszul az üzlettel. Ennek ellenére az államnak mégis jól jöhetne némi közvetlen tulajdonosi befolyás a tavaly 74,5 milliárd forint árbevétel mellett mintegy mínusz 900 millió forintos mérleg szerinti eredményt produkáló RCH működésére.
A társaság ugyanis a magyar vasúti piac egyedüli olyan szereplője, amely teljes körűen ellátja az iparvágányokat használó kis- és középvállalkozások kiszolgálását. Arra azonban nincs garancia, hogy a kizárólag osztrák tulajdonban lévő cég még évekig tekintettel lesz a magyar vállalkozói szektor szereplőinek érdekeire.
Az Európai Unió számos országában az állami költségtérítést élvező közszolgáltatások közé sorolt, jellemzően egy-egy vagonnyi áru feladásával, lerakásával járó tevékenység ugyanis hazánkban évente több százmillió forint veszteséget termel a vasútvállalatnak. Amit az állami pénzcsapok megnyitásával el lehet tüntetni, vagy tulajdonosként fel lehet vállalni.