Motorvonattender: szabad jelzés a kormánytól
A Magyar Közlönyben megjelent határozat alapján a nemzeti vasút alighanem eredményt hirdethet egyszereplős motorvonattenderén, amelyre kizárólag a kormány stratégiai partnereinek sorába decemberben belépett svájci Stadler Bussnang AG adott ajánlatot. A döntésnek örülhetnek a vasutasok, személyszállító cégüknek ugyanis a beszerzés egyetlen fillérjébe sem kerül, a cechet teljes egészében az európai unió forrásaiból állják majd.
A papírforma szerint az első szerelvények legkésőbb 2014 derekán érkeznek hazánkba, míg az utolsó egységeket terv szerint 2015 szeptemberében adják át. A teljes flottából 42 a MÁV-Start logójával közlekedik majd. Ezek beszerzéséhez a kormány döntése alapján a közlekedési operatív program 75,4 milliárd forintja használható fel. További hat, 10,7 milliárd forintból vásárolt szerelvény a GYSEV-hez kerül.
Az új, kétszáz fix ülőhelyes vonatok a MÁV hálózatán sokfelé szerephez juthatnak. A MÁV-Starthoz érkező első 16 szerelvényt a még villamosításra váró Budapest-Esztergom vasútvonalon állítanák szolgálatba. Feltéve, hogy addigra a felsővezeték-rendszer kiépül. Ezenkívül az új vonatok közül jutna a Budapest-Martonvásár-Székesfehérvár, a Budapest-Pusztaszabolcs, a Budapest-Vácrátót-Vác, a Budapest-Vác-Szob, és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonalra is.
A Stadler ajánlata szerint az új vonatok főbb paramétereikben nem térnek majd el a hazánkban már futó Flirt szerelvényektől. A legnagyobb újdonság az lesz, hogy minden egységet felszerelnek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (European Train Control System) második szintjének, az ETCS 2-nek a használatához szükséges fedélzeti berendezésekkel.
A közlönyben megjelent határozatából kiderül az is: a GYSEV további 220 millió forint uniós támogatást kap, amiből Sopron és Szombathely vasútállomásán kormányablakot nyitnak.