Másfél évet kaptak a korosodó taxik
Máris módosított az áprilisban elfogadott, szeptembertől hatályos taxirendeleten a fővárosi közgyűlés. A tíz évnél öregebb autót használó sofőrök haladékot kaptak: eredetileg szeptembertől csak azok kaphattak volna drosztengedélyt, akik ennél fialatabb és legalább Euro 4-es motorral rendelkező járművel taxiznak.
A fuvarszervező társaságok szerint azonban emiatt nagyon sok autót, a jelenlegi mintegy 5400 budapesti taxi harmadát szinte azonnal ki kellett volna vonni a forgalomból. A közgyűlés ezen a szigoron ma úgy enyhített, hogy a jármű korára és környezetvédelmi besorolásra vonatkozó korlátozásokat csak 2015 júliusától lépteti érvénybe, vagyis addig maradhatnak szolgálatban a korosabb kocsik is.
A taxiórák indítására vonatkozó előírások is változtak. A korábbi hírek szerint a főváros azt szerette volna, ha a taxisok minden esetben csak akkor indítanák el az órát , ha az utas már beszállt a kocsiba. A sofőrök szerint azonban ez életszerűtlen, mivel így szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy a telefonon megrendelt kocsiba csak órákkal később száll be az utas, addig viszont a taxisnak ingyen kell várakoznia.
A testület ezt az érvet is elfogadhatónak tartotta, így az új szabályok szerint, ha az utcán intik le a taxit, abban az esetben az óra akkor indul, amikor az utas beszáll. Amennyiben viszont telefonon, időre kérik az autót, akkor az utas által megjelölt időponttól kell számítani a várakozási időt. Ha ugyancsak telefonon kérnek kocsit, de az nem előrendelés, akkor a diszpécser által előre ígért érkezési idő letelte után indíthatja a taxis az órát. Ez azt jelenti majd a gyakorlatban, hogy ha a fuvarszervező munkatársa az utasnak a taxi érkezését tíz percre ígéri, akkor az órát csak a rendeléstól számított tíz perc múlva indíthatja el a sofőr, akkor is, ha a egyébként hamarabb, például öt perc múlva a megadott címre ér – feltéve, hogy az utas még nem szállt be az autóba.
Engedett a főváros a taxik szabadjelzésével kapcsolatban is. Mint arról korábban beszámoltunk, a budapesti városvezetés azt tervezte, hogy kiegészítő fényeket ír elő a szabadjelzések mellé. Jelenleg az autók tetején a taxi felirat most akkor világít, ha az autó szabad, ezt egészítette volna ki a főváros zöld és piros lámpákkal. A szándék szerint, így az utasok számára egyértelműbb lett volna, mikor szabad az autó és mikor nem. A tervet azonban tett nem követte, az elképzelést levették a napirendről.
Az egyes érdekvédelmi csoportok által az utóbbi időben komolyan bírált sárga színben azonban nem lesz változás, vagyis szeptember elsejétől már csak azok a taxisok kaphatnak új, vagy újíthatják meg régi engedélyüket, akik sárgára fóliáztatják az autójukat. Az egységes megjelenésnek azonban azoknak is meg kell felelniük, akiknek mostanában még nem jár le az engedélyük: a szabályozás szerint legkésőbb 2014 július végéig minden taxinak be kell sárgulnia.