Módosul a trafiktörvény - valaki nagyot kaszál rajta

Módosítanák a trafiktörvényt, amelynek tervét a Miniszterelnökség a napokban szétküldte. A szöveget több minisztérium is megkapta, és az volt a feladat, hogy csütörtökön a tárcák már nyilatkozzanak arról, hogy tetszik-e nekik - írja a 444.hu.

Az elképzelés szerint a trafikrendszer kap egy új szereplőt, akinek szinte kockázat nélkül évi 5-6 milliárd forint ütheti a markát. A törvényt úgy írták meg, hogy a kormány verseny nélkül, egy igen szűk körből választhassa ki a befutót. Azaz lesz egy ellátó, ami annyit jelent, hogy a trafikok most még maguk döntik el, hogy honnan vesznek árut – ennek vetne véget 2015 május elsejétől a kormány.

Létrejönne egy úgynevezett dohány-kiskereskedelmi ellátó. Ennek az ellátónak minden megyében lennének raktárai, és a trafikok csak innen rendelhetnének dohányárut: cigit, vágott dohányt, szivarkát, szivart.

Az ellátónak egy jól őrzött raktárat kell szereznie megyénként. Szükség lesz egy ügyfélszolgálatra és elektronikus rendszerre, ahol állandóan jelentkezhetnek a trafikok áruért. A raktárakban egy boltot is fenn kell tartaniuk, hogy a trafikosok maguk is mehessenek áruért. Az ellátó működését a meghatározott fizetési határidők is segítik, hiszen a trafikoknak az áru átvételétől számítva 15 napon belül kell fizetniük az ellátónak.

Az ellátó viszont a gyárak felé a számla átvételétől számítva 60 napos határidővel fizethet. E szerint a cégnél egy darabig biztosan áll a pénz, amin akár szép pénzt is kereshet.  

A törvény azt is rögzíti, hogy mennyit kereshet a dohányon a trafik és az ellátó. Az ellátó a cigit a kiskereskedelmi ár 87 százalékáért, a többi dohányárut pedig 85 százalékáért köteles átvenni. A trafik pedig a cigit 88,5–90 százalék közti áron, a többit (vágott dohány, szivar, szivarka) 87–90 százalék közötti áron adhatja el.

A cigin tehát 3 százalékot kereshet legfeljebb az ellátó, és ha nem nézzük a többi dohányterméket, és óvatosan csak 400 milliárdos piaccal számolunk, akkor ez 12 milliárd forint bevétel. Egy általunk megkérdezett logisztikai szakértő durva becslése szerint ennek legalább a fele elmegy az ellátó költségeire (koncessziós díj, raktárak stb.), de a haszon így is 5-6 milliárd forint lehet. Különösebb kockázat nélkül – írja a 444.hu

A törvény igen részletesen szól arról, hogy kinek és hogyan adhat koncessziót erre a feladatra az állam, ha maga nem kívánna élni a lehetőséggel, ami arra utal, hogy lesz olyan magáncég, aki betöltheti a posztot és megcsípheti az üzletet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.