Modellinváziót hirdetett a Mercedes
A világ harmadik legnagyobb luxusautó-gyártóját irányító Dieter Zetsche szerint a nyugat-európai autóeladások is elérték mélypontjukat, s innen már felfelé vezet az út, igaz, nem dinamikusan, hanem lépésről lépésre. Hozzátette: a Mercedes forgalmát és nyereségtermelő képességét fokozza, hogy az előzetesen vártnál is kedvezőbb eredményt hozott a cégnél eddig végrehajtott költségcsökkentési program.
A két évtizedes negatív rekordot döntő európai autóeladásokra válaszul a Mercedes termékpalettája szélesítésébe fogott, a már említetteken kívül az alsó kategóriában az A-Osztály ferde hátú modellváltozatát dobja piacra, míg az elitkategóriában a többi között az S-Osztály meghosszabbított, Pullmann-verziójával akar sikert aratni. Mindent egybevetve a következő nyolc évben 13 vadonatúj Mercedes-modellel jelennek meg azzal a kifejezett céllal, hogy legkésőbb az évtized végére visszaszerezzék a luxuskategória piacvezető címét a helyi riválistól, a BMW-től.
Mindenesetre a Mercedes egy kicsit elbóbiskolt az első félévben, s hiába nő már most is a profitja, elmaradásaikat várhatóan a második hat hónap erősebb teljesítményével sem tudják nem tudják behozni. Még akkor sem, ha az átszervezések valódi eredménye ezután mutatkozik majd meg igazán. A tavalyi 8,1 milliárd eurós üzemi eredményt valószínűleg nem tudják túlszárnyalni, s ezért elsősorban a Mercedes által szállított profit visszaesése okolható.
Bár az anyacég, a Daimler második negyedéves profitja megduplázódott és 5,24 milliárd euróra nőtt, ebben egy egyszeri tétel, nevezetesen az Airbus repülőgépgyártóban meglévő német részesedés 3,21 milliárd euróért történt eladása játszotta a főszerepet – emlékeztet a Bloomberg.
Ebben az időszakban 29,7 milliárd euró volt a forgalom, ami 2,8 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A cég eredményét a fejlesztési költségek emelkedése is rontotta, igaz, ezek a kiadások a tapasztalatok szerint az új modellek sorozatgyártásának megindulásával gyorsan és kamatostul megtérülnek.
A jelenleg 6,4 százaléknál járó haszonkulcs is messze van a Dieter Zetsche által megcélzott tíz százaléktól, igaz, a vezérigazgató ennek elérését tavaly 2014-re módosította. Az eredeti tervben egyébként 2010-es időpont szerepelt. Zetsche a határidőt már nem akarja tovább tologatni, eltökéltségét jelzi, hogy jövő év végéig egy kétmilliárd eurós megtakarítási programot hirdetett meg.
Az első félévben egyébként a Mercedes nem tudott közelebb kerülni versenytársaihoz, hiába növelte 6,4 százalékkal autóeladásait 694,4 ezerre, eközben a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi ugyanekkora ütemben, de 780,5 ezerre bővítette forgalmát, míg a BMW még jobban elhúzott tőlük. A bajorok 804,2 ezer darabos eladási statisztikája 7,7 százalékos bővülést takar.
A vészharangok megkondítására azonban nincs semmi ok, a befektetők bizalma töretlen a patinás német márkában. Ezt jelzi, hogy a Daimler részvényárfolyama az idén eddig 28 százalékot emelkedett a frankfurti tőzsdén, amellyel a cég piaci értéke elérte az 56,6 milliárd eurót. Zetsche biztató szavait pedig 1,2 százalékos emelkedéssel honorálták a parketten.
A német gigászok csatájából Magyarország csak profitál. A tavaly tavasszal átadott kecskeméti Mercedes üzem várhatóan az idén már ki tudja használni teljes, százezer darabos gyártókapacitását, és a teljesítmény megduplázását célul kitűző beruházási programról is előbb-utóbb kedvező döntés születik Stuttgartban.
Az Audi pedig júniusban avatta fel újabb győri gyárát, ahol a többi között az új A3-as modellek sorozatgyártásával 150 ezerrel növelhetik a Magyarországon előállított autók darabszámát. Üröm az örömben, hogy a piacvezető BMW-t sehogy sem sikerült Magyarországra csalogatni.