Mobil helyett internetre költ a magyar

Folytatódott a mobiltelefon-előfizetések számának év eleje óta tartó csökkenése, miközben az internetes piac tovább bővült a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint.

Folytatódott a mobiltelefon-előfizetések számának év eleje óta tartó  csökkenése, miközben az internetes piac tovább bővült a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Három hónap alatt 38 milliárdot fizetünk az internetért
internet

A KSH közölte: a második negyedév végén 335 ezerrel volt kevesebb mobil-előfizető, míg az előző év azonos időpontjához képest az állomány 349 ezerrel, 3 százalékkal volt magasabb. Így a második  negyedév végén 11,9 millió volt a mobiltelefon-előfizetések száma.

Ugyanakkor folytatódott az internetpiac bővülése: kevesebb ugyan  a szolgáltató, ám több az előfizető. Az internet-előfizetések száma  2009 második negyedévében március végéhez képest 120 ezerrel  emelkedett. Június végén számuk 2,4 millió felett volt, ami 17  százalékkal több a bázisnál.

A második negyedévben az internetszolgáltatók száma 385 volt,  30-cal kevesebb, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált: 20 cég  tudhatja magának az előfizetések 90 százalékát.

A KSH adatai szerint a második negyedév végén 100 lakosra 119  mobil-előfizetés jutott, elterjedtségi mutatója közel négyszer  akkora, mint a vezetékesé. A telefonbeszélgetések időtartamának 76  százaléka mobiltelefonokról indított hívásokból származott.

Bár egyre több vállalkozás, köztük kábeltévé-, illetve  internetszolgáltató kínál vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást,  2009 júniusának végén, előzetes adatok szerint az egy évvel  korábbinál 117 ezerrel kevesebb, 3,1 millió vezetékes fővonal volt  üzemben: ennek 11,7 százaléka kábeltévés, 17 százaléka ISDN. A  március végi adathoz képest a csökkenés 3 ezres.

A mobil előfizetéseken belül a havidíjas csoport ismét bővült,  de kevésbé, mint amennyire a feltöltőkártyásé fogyott. A  feltöltőkártyás előfizetések száma egy év alatt 124 ezerrel esett,  részarányuk tovább csökkent. A mobilhálózatban a negyedév folyamán 1  százalékkal kezdeményeztek több hívást, mint az egy évvel korábbi  időszakban, eközben 5 százalékkal emelkedett a mobiltelefonálással  töltött összes percidő. Egy előfizetésre
átlagosan 352 percnyi beszélgetés jutott. 1 hívás átlagos hossza 2,1 perc volt.

A vezetékes vonalakról indított hívások száma 12, időtartama 11  százalékkal csökkent az előző év második negyedévéhez képest. A  visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre  inkább terjedő ingyenes internetes telefonálási lehetőség áll. Az  egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések adatcélú forgalom nélküli  időtartama 432 perc volt, ami 6 százalékkal kevesebb, mint az előző  év azonos időszakában.

A széles sávú interneten belül éves viszonylatban a  kábelhálózatos előfizetések gyarapodtak gyorsabban, 12 százalékkal,  míg az xDSL-előfizetések csak 1 százalékkal. A széles sávú  internetre történő előfizetések száma egy év alatt 6 százalékkal  nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves viszonylatban  több mint kétszeresére bővült a - például az optikai internetet is  magában foglaló - egyéb kategória előfizetéseinek mennyisége.

Az internet szolgáltatásokból származó nettó árbevétel a második  negyedévben közel 37,8 milliárd forint volt, ami folyó áron 8  százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.