Mobil helyett internetre költ a magyar
Folytatódott a mobiltelefon-előfizetések számának év eleje óta tartó csökkenése, miközben az internetes piac tovább bővült a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.
A KSH közölte: a második negyedév végén 335 ezerrel volt kevesebb mobil-előfizető, míg az előző év azonos időpontjához képest az állomány 349 ezerrel, 3 százalékkal volt magasabb. Így a második negyedév végén 11,9 millió volt a mobiltelefon-előfizetések száma.
Ugyanakkor folytatódott az internetpiac bővülése: kevesebb ugyan a szolgáltató, ám több az előfizető. Az internet-előfizetések száma 2009 második negyedévében március végéhez képest 120 ezerrel emelkedett. Június végén számuk 2,4 millió felett volt, ami 17 százalékkal több a bázisnál.
A második negyedévben az internetszolgáltatók száma 385 volt, 30-cal kevesebb, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált: 20 cég tudhatja magának az előfizetések 90 százalékát.
A KSH adatai szerint a második negyedév végén 100 lakosra 119 mobil-előfizetés jutott, elterjedtségi mutatója közel négyszer akkora, mint a vezetékesé. A telefonbeszélgetések időtartamának 76 százaléka mobiltelefonokról indított hívásokból származott.
Bár egyre több vállalkozás, köztük kábeltévé-, illetve internetszolgáltató kínál vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2009 júniusának végén, előzetes adatok szerint az egy évvel korábbinál 117 ezerrel kevesebb, 3,1 millió vezetékes fővonal volt üzemben: ennek 11,7 százaléka kábeltévés, 17 százaléka ISDN. A március végi adathoz képest a csökkenés 3 ezres.
A mobil előfizetéseken belül a havidíjas csoport ismét bővült, de kevésbé, mint amennyire a feltöltőkártyásé fogyott. A feltöltőkártyás előfizetések száma egy év alatt 124 ezerrel esett, részarányuk tovább csökkent. A mobilhálózatban a negyedév folyamán 1 százalékkal kezdeményeztek több hívást, mint az egy évvel korábbi időszakban, eközben 5 százalékkal emelkedett a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre
átlagosan 352 percnyi beszélgetés jutott. 1 hívás átlagos hossza 2,1 perc volt.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma 12, időtartama 11 százalékkal csökkent az előző év második negyedévéhez képest. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes internetes telefonálási lehetőség áll. Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések adatcélú forgalom nélküli időtartama 432 perc volt, ami 6 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.
A széles sávú interneten belül éves viszonylatban a kábelhálózatos előfizetések gyarapodtak gyorsabban, 12 százalékkal, míg az xDSL-előfizetések csak 1 százalékkal. A széles sávú internetre történő előfizetések száma egy év alatt 6 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves viszonylatban több mint kétszeresére bővült a - például az optikai internetet is magában foglaló - egyéb kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az internet szolgáltatásokból származó nettó árbevétel a második negyedévben közel 37,8 milliárd forint volt, ami folyó áron 8 százalékkal több az egy évvel korábbinál.