MNB: 18 milliós bírság az NN Biztosítónak
Az MNB közlése szerint 18 millió forintos felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki az NN Biztosító Zrt.-re az életbiztosítási szerződések kezelése során tapasztalt nem megfelelő eljárások és a szerződések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. Az MNB által végzett ellenőrzés megállapításai szerint ugyanakkor a biztosító alapvetően jogszabályszerűen tevékenykedik.
A jegybank átfogó vizsgálatot végzett az NN Biztosító Zrt.-nél (NN Biztosító), a társaság tevékenységét 2012. március 1-jétől az ellenőrzés lezárásáig áttekintve. Mint az MNB megállapította, a biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik.
A jegybanki vizsgálat szerint ugyanakkor az NN Biztosító egyes életbiztosításoknál az adminisztrációs díj levonása, illetve a konstrukciókhoz kötődő tartalékolást illetően nem minden esetben a szerződési feltételekkel, s a tartalékolási szabályokkal összhangban járt el. Az MNB hiányosságokat állapított meg az NN Biztosító leltározásával, valamint egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán is.
Az MNB vizsgálata nagyszámú, közleményük szerint esetenként kisebb jelentőségű, problémákat tárt fel az NN Biztosító egyes életbiztosítási termékei kapcsán a biztosítási szerződéseknek a jogszabályok által előírt tartalmi elemeivel kapcsolatban. A biztosító több esetben jelentős késedelemmel teljesítette a pénzmosás és terrorizmus megakadályozására hivatott adatszolgáltatási kötelezettségét is.
Az NN Biztosító több esetben szegte meg az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat is. Életbiztosításai esetében a biztosító számos szerződésénél nem volt képes megadni ügyfeleinek a szerződésük létrejöttéhez vagy megszűnéséhez kapcsolódó, illetve a rendszeresen, évente teljesítendő, jogszabályban előírt tájékoztatásokat, illetve azokat nem a megfelelő időszakra vonatkozóan vagy éppen késedelmesen teljesítette. Előfordult, hogy a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az ügyfeleknek az életbiztosításokhoz kapcsolódó visszavásárlási jogokról is.
A feltárt jogsértések miatt az MNB 18 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az NN Biztosítóra, és kötelezte arra, hogy mindenkor a jogszabályoknak megfelelően működjön. A jegybank határozatában 2016. március 31-ig adott határidőt a biztosítónak arra, hogy írásban adjon tájékoztatást a jogsértések megszüntetésére vonatkozóan megtett intézkedéseiről.