Minimális növekedés a biztosítási piacon
Az idei első negyedévben – hosszú idő után – ismét bővült a magyar biztosítási piac. A 245,3 milliárd forint díjbevétel azonban csak szerény, 1,3 százalékos gyarapodást jelent az előző év azonos időszakához képest – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) adataiból. Ám a piac még nincs túl a válságon, amit jól mutat, hogy a biztosítási szerződések darabszáma 11 millióról 10,8 millió alá esett.
A díjbevétel növekedése az életbiztosítási üzletág jó teljesítményének köszönhető: a január-március közötti időszakban befolyt 126,7 milliárd forint díjbevétel 6,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az adatok azt mutatják, hogy míg tavaly igen sokan kényszerültek mobilizálni megtakarításaikat (például a devizahitelek végtörlesztése miatt), most a megtakarítások egy része ismét az életbiztosításokba vándorol. Üröm az örömben, hogy a növekedést az egyszeri díjas életbiztosítások táplálták, így ténylegesen kedvező fejlemény egyelőre nem tapasztalható a piacon.
A megtakarításokhoz kötött, úgynevezett unit-linked biztosítások díjbevétele 3,7 százalékkal, 82,5 milliárd forintra nőtt március végére. – A számokból azonban az is látható, hogy a bővülés jobbára az egyszeri, eseti díjas termékeknél jelentkezik, vagyis a növekedés egyelőre csak rövidtávon mutatkozik meg – magyarázza Molnos Dániel. A Mabisz főtitkára szerint az életbiztosítási piac szempontjából az volna az igazán kívánatos, ha a növekedés a folyamatos díjfizetésű konstrukciókban jelentkezne.
A nem életbiztosítási szerződésekre az első negyedévben 118,6 milliárd forint díjbevétel folyt be, 3,8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A szektorra elsősorban a gépjármű-biztosítások teljesítménye hatott negatívan: míg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) díjbevétele hat százalékkal zsugorodott, a casco bevételek több mint 12 százalékkal csökkentek az elmúlt egy évben. – A kgfb-bevételek elsősorban az átlagdíjak csökkenése miatt zsugorodtak, míg a casco esetében főleg a szerződések darabszámának jelentős, egy év alatt 7,2 százalékos fogyása okozta a bevételek esését.
A casco-szerződések számának mérséklődése logikus fejleménye a hazai gépjárműpiac válságának. 2008 előtt éveken keresztül legalább 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba évente, 2009 óta azonban az újautó-eladás nem tudott kitörni a 40-60 ezres tartományból. Ennek következtében a hazai utakon jelenleg 50-60 százalékkal kevesebb négy évnél fiatalabb autó fut, mint a válság előtt. Noha ma már egyre elterjedtebbek az idősebb autókra köthető casco-termékek, ameddig az újautó-eladási adatok nem javulnak számottevően, a casco-piacon a folyamatos átlagdíj-csökkenés ellenére sem várható trendforduló.
A nem életbiztosítási üzletágban ugyanakkor számos pozitív fejlemény is megfigyelhető. A kedvezőtlen piaci környezetben is szinten tudott maradni a vagyonbiztosítási terület. Növekedett a tavaly év elejétől a cafeteria-elemek közé is beemelt betegségbiztosítások díjbevétele: a bővülés akkor is eléri a 32 százalékot, ha figyelmen kívül hagyjuk a tavalyi Mabisz-statisztikákban még nem regisztrált piaci szereplő adatait. Örvendetes, hogy a balesetbiztosítások bevétele is 7,5 százalékkal 4,7 milliárd forintra növekedett – tette hozzá Molnos Dániel.