Miniáruházakban látja a jövőt a magyar Praktiker

A Praktiker vezérigazgatója szerint egy éven belül újabb szereplők vonulhatnak ki a magyar piacról.

Három éven belül tíz "mini", 1000-1500 négyzetméteres áruházzal bővítené a magyar hálózatát a Praktiker. Ez annyit jelent, hogy a korábban inkább 8-10 ezer négyzetméteres nagyáruházakkal terjeszkedő Praktiker a jövőben már csak kisebb üzleteket nyitna. Ez teljességgel magyar sajátosság, így próbálnak lendületet adni az üzletmenetnek.

A magyar barkácsárupiac ugyanis 2008 óta rendkívül kemény, 40 százalék körüli forgalomcsökkenést szenvedett el, így a nagyméretű áruházak jövedelmezősége drasztikusan csökkent. Ennek egyik első nagy vesztese a Bricostore volt, amely tavaly év végén jelentette be, hogy kivonul az országból. Ugyanakkor lapunk kérdésére Karl Heinz Keth elmondta, hogy úgy gondolják, ezzel nincs vége a piac tisztulásának, így rövid időn belül újabb átrendeződés jöhet a 350 milliárd forintosra becsült magyar barkácspiacon.

A korábbi években a Praktiker is folyamatosan kereste a módját, hogyan tudna életet lehelni a piacba. Így, mint azt Karl Heintz Keth elmondta, jelentősen átrendezte az áruházait – csökkentetve a termékeik számát –, illetve 2009 óta felfejlesztette az online kiskereskedelmét. Az online fejlesztések azonban egyelőre nem robbantották a barkácspiacot, a Praktiker forgalmában továbbra is 2 százalék körüli a webshop forgalma.

A Praktiker tavaly vágott bele a lakóhelyhez közeli kisboltok fejlesztésébe. Az első két ilyen kis áruházát Sátoraljaújhelyen és Komáromban nyitották. A Praktiker anyavállalata egyelőre teszteli a kicsi üzleteket, és ha beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, úgy a későbbiekben a cég akár helyi franchise-partnerek után is néz a kisebb üzletek üzemeltetésére. 

A modellje a már meglévő Praktiker nagyáruházakra épül. A 3800 cikket tartalmazó kisboltokból is megrendelhető lesz a nagy Praktikerek választéka, a cég 24 órán belül vállalja a leszállítást a vevőnek. Karl Heintz Keth elmondta: az indulásnál két választásuk volt. Vagy diszkont-jellegű kisboltokat hoznak létre kevés cikkel, vagy megpróbálják valamilyen módon behozni a kisboltokba is a nagyáruházak teljes kínálatát – végül a cég az utóbbi mellett döntött.

A kisboltok előnye, hogy csak igen kis befektetést igényelnek: már meglévő üzlethelyiségeket vásároltak fel, így az 1000 négyzetméteres alapterület ellenére sem vonatkozik rájuk a plázastop. A Praktiker egyelőre csak rébuszokban nyilatkozott az éves forgalomról, de a 2012-es év gyengébbre sikerült, mint 2011. Az idei január még rosszabb volt, mint a tavalyi, de februárra stabilizálódott a piac.



Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.