Mindentudó vámkódex

Május elsejével változtak a vámkezelés szabályai az Európai Unióban. Ezek célja, hogy növeljék az uniós cégek versenyképességét, például az adminisztrációs folyamatok digitalizációjával. Sok apró szabály változott, s ahol nem követik ezeket az érintett cégeknél, ott a szállítmányok késhetnek, vagy akár büntetést is kockáztatnak a gazdálkodók.

Az EY nemzetközi tanácsadó cég közleménye szerint a vámkódexnek való megfelelés kihívás lesz a vállalatok számára, hiszen alapvető eljárások, meghatározások, ügyintézési szabályok és számos általános rendelkezés is változik. Szigorodnak a vám alapját képező vámértékre és -biztosítékra vonatkozó szabályok, de a cégeknek újra kell gondolniuk szerződéseiket is, hiszen változnak a felek közötti jogok és alapvető kötelezettségek – figyelmeztet a cég szakértője.

Az új vámkódex egyik célja, hogy elektronikussá tegye a hatóságok és a gazdálkodók közötti kommunikációt. Az erre alkalmas új digitális felületeket fokozatosan alakítják ki, a tervek szerint 2020 végéig. Az EY ezzel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy mindez nem csupán a hatóságok, de a gazdasági társaságok részéről is költséges és időigényes informatikai fejlesztéseket igényelhet. Igaz – mint azt Suller György Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szóvivője a minap a köztévében elmondta –, Magyarországon a behozatali vámeljárások 98 százaléka már most is elektronikusan történik, a kiviteli eljárásoknál pedig 99 százalék ez az arány.

A korábbi uniós kódex egyébként 2004 óta volt érvényben – de azt még kevesebb tagországra és kifejezetten papíralapú vámkezelésre találták ki.

Módosuló magyar modell

Ha a parlament elfogadja a javaslatot, bővítenék az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert (ekáer) is. A módosítással kiszűrhetők lesznek a túlpakolt teherautókkal szállító kereskedők. Jelenleg egy szállítmányt csak akkor kell regisztrálni, ha 3,5 tonnát meghaladó, útdíjköteles teherjárművel kockázatosnak minősített termék mozog. A tervezett változás szerint azonban ez mindenképp kötelező lesz, ha a tömege meghaladja a 3,5 tonnát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.