Mindent bukhatunk az Orbán-kormány miatt
Aszódi Attila, a paksi kapacitásfenntartásért felelős miniszterelnökségi kormánybiztos úgy tartja: az, hogy a magyar állam nyilvánvalóan az orosz államtól felvett államközi hitelre támaszkodva állja a beruházás költségeit, számos hasonló nemzetközi példa miatt önmagában nem minősülhet tiltott állami támogatásnak. Az ár pedig egyszerűen azért nem tartalmaz majd állami támogatást, mert több – amúgy az EU által szintén engedélyezett – példától eltérően a magyar állam nem garantál az ott termelt áramra fix átvételi árat.
Paks 2. látványterve MVM Paks II. Zrt. |
Koritár Zsuzsanna, az Energiaklub szakértője szerint azonban az államközi hitel visszafizetése jelen állás szerint a magyar adófizetőket és nem az erőművet terhelné, az viszont így könnyebben mehet le az árral. Amiatt pedig, hogy a magyar kormány nem pályázaton, hanem egy államközi szerződés révén bízta meg az orosz állami Roszatomot a kivitelezéssel, kötelezettségszegési eljárás is indult. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal érvel, hogy az unió területén jelenleg sehol nem épít pályázaton kiválasztott kivitelező atomblokkot.
Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampányosa szerint a finn Olkiluoto blokkjain ugyan most áll a munka, de a kivitelező pályázaton nyert. Csehország tavaly lefújta a temelíni bővítési pályázatot, de azt hamarosan újra kiírhatják. A többi – finn, francia, brit – példa is „bonyolult”, de Koritár Zsuzsanna úgy fogalmaz: az unió az eset egyedi körülményeire tekintettel szabhat feltételeket.
Perger szerint amennyiben Brüsszel nem tud megállapodni a magyar kormánnyal, az EU-nak mindkét eljárásban jogában áll megtiltani a paksi bővítés folytatását. Ezután végeláthatatlan perek vehetik kezdetüket, az orosz fél is kártérítési igényeket támaszthat. Ha pedig a magyar kormány uniós áldás nélkül folytatná a paksi atomerőmű-beruházást, akkor hazánk EU-támogatásait is felfüggeszthetik.