Minden negyedik netező lefagy
A Telenor, a Vodafone és a Magyar Telekom kihasználja azt, hogy nincs verseny a hazai piacon, így egymással egyetértésben olyan intézkedéseket is megtehetnek, amelyek hátrányosak lehetnek előfizetőik számára – mondta Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.
Az internetalapú kommunikációs programokra Magyarországon gyakran akkor sem jut sávszélesség, ha egyébként bőven rendelkezésre állna, sőt, a szolgáltatók a felhasználási feltételekbe is belefoglalják, hogy előfizetőik mennyi ideig használhatnak egy-egy ilyen alkalmazást. Legalábbis több ilyen csomag is megfigyelhető a Telenornál, a Vodefone-nál és a Magyar Telekomnál egyaránt.Az internethez kötődő telefonálási és üzenetküldési alkalmazások korlátozása vagy tiltása több európai országban is előfordul, azonban az, hogy az összes szolgáltató egyöntetűen alkalmazzon ehhez hasonló intézkedéseket, már nem mondható általánosnak – állítja Solt.
Európa-szerte az internet-előfizetők 24 százalékát, azaz egynegyedét korlátozzák a szolgáltatók – derült ki az Európai Bizottság honlapján közölt adatokból. A megkérdezett 28 ezer főből legtöbben (41 százalék) a videolejátszással kapcsolatos problémákra (akadozó kép, lassú betöltés) panaszkodtak, az online játékokhoz való hozzáféréssel a felhasználók közel ötöde volt elégedetlen, 23-23 százaléknak pedig a zenelejátszás és a közösségi oldalak betöltése akadozik rendszeresen.
Az interneten keresztül indított telefonhívásokra a fogyasztók 9 százaléka panaszkodott. Hazánkban pedig általában emiatt akadályozzák a sávszélességet, korlátozva ezzel ügyfeleik olyan olcsóbb vagy ingyenes – főleg kommunikációs – szolgáltatásokhoz, alkalmazásokhoz való hozzáférését, mint a WhatsApp vagy a Facebook Messenger, Viber és Skype – állítja a távközlési összehasonlító portál.
Magyarországon a szolgáltatók hivatalosan csak akkor korlátozhatják az internet-szolgáltatást, ha az előfizető jogosulatlanul veszi azt igénybe, vagy késik a díjfizetéssel. Ugyanúgy sávszélesség-korlátozást alkalmaznak, ha valaki meghaladja az igénybevételi korlátot, vagy tevékenységével negatívan befolyásolja a hálózat működését – magyarázza Solt. Ennek ellenére itthon is sok fogyasztó tapasztalta már, hogy szolgáltatója kevesebb szolgáltatást nyújt számára, mint amiért havonta fizet – tette hozzá.