Minden második autós cég átveri a vevőt

Minden második autókereskedésben, autószervizben és autósboltban szabálytalanságokba ütköztek az ellenőrök. Az alkalmazottak az árcédulák hiányát a túl nagy árukészlettel és a gyorsan változó díjakkal magyarázták, garanciát pedig azért nem adtak, mert nem is tudták, hogy ilyen kell.

Minden második autókereskedésben, autószervizben és autósboltban valamilyen jogsértésre akadt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság közös akciója során - derül ki az NFH közleményéből. Az összehangolt országos ellenőrzés során minden tizenkettedik vizsgált alkatrésszel volt valamilyen probléma.

Az országos akcióban 301 ellenőrzést végeztek a szakemberek. Ebből 163 alkalommal találtak valamilyen szabálytalanságot, ami 54 százalékos arány. Az autósboltok 50,7 százalékában egyáltalán nem vagy csak hiányosan adtak jótállási jegyeket. Az autószervizek az esetek 30 százalékában a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel. Az eladási ár sokszor, az egységár 37 százalékban hiányzott az autósboltokban. Az ellenőrzött 103 autószervizből 51-ben, míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrészkereskedés közül 111 esetben, 59 százalékban tapasztaltak szabálytalanságot.

Az ártájékoztatás tekintetében 200 üzletből és vállalkozásból 42-nél találtak szabálytalanságot. Az üzletekben 34 349 termékből 11 607 terméknél hiányzott az ár. Ezt az alkalmazottak a készlet nagyságával és a gyorsan változó árakkal magyarázták. A vizsgált 101 autószervizből 41-nél jogsértést tapasztaltak az ellenőrök a szolgáltatási díjak kiszámításánál. Hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.

Az ellenőrök azt is vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 tájékoztatás közül 41 valamilyen szempontból félrevezető volt. A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami 51 százalékos kifogásolási arány. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet.

A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály-módosítással, amely szerint a gépjárművek 10 ezer forint feletti alkatrészei, illetve tartozékai is jótállásköteles termékek lettek tavaly szeptember 15-től.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.