Mind gyakrabban fizetünk bankkártyával

Mind többen használják, s egyre kisebb összegre is előhúzzák bankkártyájukat a magyarok. Fejlődni azért még bőven van hová: a kártyabirtokosok harmadának például fogalma sincs arról, hogy plasztikját alkalmas-e külföldi vagy internetes fizetéshez.

Az elmúlt években jelentősen nőtt itton az internetes és a külföldi bankkártyás vásárlás népszerűsége is – derült ki a MasterCard mai sajtótátéjkoztatóján. A társaság megbízásából idén nyáron készített felmérés szerint jelenleg a megkérdezek kártyabirtokosok 8 százaléka vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben mindössze 1-2 százalék használta a világhálón is plasztikját. Hasonló a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6 százalék mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, idén az összes kártyahasználóból már 15 sszázalék vette igénybe a határon túl is.

A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát
bankkártya, benzinkút, fizetés, vásárlás, tankolás

Nyilvánvaló, hogy mindkét területen nagy lehetőség van még a fejlődésre, hiszen ma még sokan nem tudják, hogy mi mindenre lehet használni a bankkártyát – mondta Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója. A cég felmérése szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet csaknem minden Magyarországon kiadott bankkártyával lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott plasztik alkalmas az internetes fizetésre.

A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan öt esetben fizetünk kártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben. Az elmúlt évekhez hasonlóan a plasztikot elsősorban a nagy élelmiszerláncok áruházaiban, ruha- és cipőüzletekben, gyógyszertárakban, benzinkutaknál, drogériákban, postán, valamint a könyvesboltok húzzák elő. A kutatás eredménye szerint pedig két területen már át is vette a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. Tíz szupermarketekben vásárló közül hét szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83 százalékos.

A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot. A meglepően magas kártyás fizetési érték oka - feltehetően - az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.

A MasterCard idei felmérése külön vizsgálta a hitelkártya birtokosokat és azok szokásait. Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat, általános tapasztalat, hogy a hitelkártyások a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők. Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják – de ezt már betéti kártyájukkal.

Bár a megkérdezett ügyfelek 63 százaléka tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni. Tavaly a MasterCard országos kampányt indított a bankkártya-elfogadás kiterjesztése érdekében elsősorban a nagyobb városokban és azok vonzáskörzetében. A kezdeményezés első hat hónapjában több mint 1100 kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz – tette hozzá Gauder.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.