Egyre jobban függünk az autónktól
Az előző év azonos időszakához mért többlet júliusban még kiugró, 12,3 százalék volt, innen esett vissza az említett mértékre, melynek okát a KSH részletes adatsora tárta fel: az évi mintegy 150 ezer jármű kibocsátására alkalmas, idén kibővített győri Audi- gyárban a szokásosnál bő egy héttel hosszabb nyári szünetet tartottak, amit az új TT Roadster sorozatgyártására való felkészüléssel magyaráztak.
A többi győri modell gyártása szeptemberben újraindult, s miután a most publikált előzetes adatban tükröződő megugrásra a többi nagy hazai iparvállalat környékéről nem érkezett magyarázat, kézenfekvőnek látszik, hogy elsősorban az Audi a „felelős” az augusztusi kisiklásért. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a világon csak nálunk gyártott új TT Roadster sorozatgyártásának szerdai, jelképes elindításánál az anyósülésen és a pulpituson egyaránt láthattuk Orbán Viktor miniszterelnököt.
Az Audinál történt nyári leállás nemzetgazdasági hatása jól mutatja, hogy az ország mennyire függ, illetve mennyire kiszolgáltatott a nagy német autógyártók megrendeléseinek. Kondrát Zsolt szerint kétségtelen, hogy augusztusban az Audi rántotta be a kéziféket, de az ipar más szereplői közül többen is csalódást okoztak, így visszaesett például a kőolaj-finomítás és a gépgyártás. Az viszont kétségtelen, hogy az euróövezet gazdaságának gyengélkedése, a megrendelések és a német üzleti bizalmi indexek csökkenése arra utal, hogy az ipari növekedés két számjeggyel jellemzett szakasza lezárult.
Az MKB vezető elemzője az idei évre becsült 8,3 százalékos kibocsátási többlet után jövőre szerényebb, 4,3 százalékos pluszt vár. Az év végi hónapok ipari adataira rányomja a bélyegét, hogy az Audi ősszel bevezette a harmadik műszakot, míg az esztergomi Suzuki modellváltásra és a kereslet csökkenésére hivatkozva októberben visszatért az egy műszakos termelésre. A Mercedes és az Opel háza tájáról nem érkeztek a statisztikát fenekestül felforgató hírek. A KSH a részletes adatokat egy hét múlva közli. (K. B.)