A kereskedők gyomrát is elcsapta az uborka
Fájhat még a hasa a kereskedőknek az uborkától – már nem az időközben megcáfolt toxintartalma miatt. Az utóbbi napokban több nagy áruházban is gyakorlatilag a korábbi árak töredékére leesett, jelképes áron lehet uborkát vásárolni. Nem csoda: a Németországból érkezett hírektől megrettent vásárlók nagy ívben kerülték az uborkát azt csak így lehet eladni.
Azonban ezért könnyen lehet, hogy később kemény bírságokat kaphat a nyakába az árcsökkentő vállalat. A 2003-as agrárpiaci rendtartás ugyanis kimondja: a kereskedő nem adhatja olcsóbban az élelmiszert, mint amennyit számlázott érte. Amennyiben mégis, úgy jön a milliós bírság: a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) 2009-ben 249, míg 2010-ben 177 millió forintot rótt ki a nagy kereskedőláncokra beszerzési ár alatti értékesítésért.
Elvileg tehát a kereskedőknek most is a vélhetőleg magas, korábbi felvásárlási áron kellene adni a terméket – és azzal a biztos tudattal, hogy nyakukon rothad az egész készlet – miközben a hírek szerint a gazdák több helyütt jobb híján ingyen osztogatják az uborkát.
Persze a vásárlók visszaédesgetése mellett egyéb okuk is lehetett a gazdáknak: az eladhatatlan áru hamar megromlik és biológiai hulladék lesz, amelyet a gazdának, vagy továbbértékesítés esetén a kereskedőnek kellene megsemmisítenie vaskos summáért. Azaz: gazdának-kereskedőnek nemhogy nyeresége nem lesz az eladhatatlan áruból, de – a kereskedő mindenképpen - még rá is fizet a megsemmisítésre.
Vámos György az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a problémát az okozza, hogy túlságosan merev a 2009-es beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen kereskedői magatartásokat tiltó törvény. (Korábban 2003-as agrárpiaci rendtartás tartalmazta a beszerzési ár alatti eladás tilalmát). A beszerzési ár alatt történő értékesítés tilalma elvileg azt hivatott megakadályozni, hogy a forgalmazó a piaci versenyben „piacrombolóan” alacsony árakkal tudjon fellépni.
(Korábban a dinnye esetében már előfordult, hogy az egyik cég rekord alacsony (és mint utóbb kiderült: beszerzési ár alatti) dinnyével rukkolt elő a főszezonban, amivel ugyan robbantotta a piacot, ám utána a kereskedő konkurensei is csak hasonló, a termelők önköltségét sem fedező nyomott áron voltak hajlandók a dinnyét átvenni a termelőktől vagy a beszállítóktól.)
Az OKSZ azonban régóta arra figyelmeztet: a szabályozásba érdemes lenne kivételként bevenni azokat az eseteket, amikor lejárat közeli termékeket akar a kereskedő gyorsan kiárusítani, vagy a jelenlegi, némileg a „vis major”-szerű helyzetekre is meg lehetne találni a megfelelő jogi megoldást.
Ennek híján ugyanis a kereskedő lényegében arról kell, hogy döntsön, hogy a nyakán maradt biohulladék kezelésének a költségét fizeti ki, vagy kifizeti a beszerzési ár alatti értékesítésért ilyenkor kiszabott milliós bírságát.
Persze kiskapuk itt is vannak: ma is gyakran előfordul - gyakorlatilag a nagy, több tíz százalék árengedményt ígérő élelmiszer-akcióknál - a kereskedő és a forgalmazó gyakran összekacsint és eleve nyomott áron kötnek szerződést egy-egy termékre.
Igaz, a bírság kiszabásában vélhetőleg a kereskedők is közrejátszanak: az MGSzH nyilvántartásaiból kitűnik, hogy jobbára ugyanazokat a kereskedőláncokat büntetik meg a beszerzési ár alatti eladásért. Piacot ismerők szerint ez leginkább azzal magyarázható, hogy az érintett konkurens cégek árgus szemmel figyelik a piaci árakat és egymást jelentik fel ilyenkor a hatóságnál.