Mikrocégek uralják az utazásszervezői piacot
A közel 1300 vállalkozást magába foglaló, mintegy 5 ezer alkalmazottat foglalkoztató hazai piac folyamatosan változik. Egyiptom és Tunézia idegenforgalmának visszaesése után csökkent és várhatóan tovább csökken a Törökországba irányuló turizmus is. Franciaországot szintén kevesebben választják.
Egy cég kockázatának felmérésénél több száz tényezőt vesznek figyelembe: cég- és pénzügyi adatokat, személyes és cégkapcsolatokat, pozitív és negatív információkat, fizetési tapasztalatokat – közölte Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. A legalapvetőbb körültekintéshez gyakran elég néhány alapadat, mint például a cég működési ideje, alkalmazottainak száma, nyereségszintje - teszi hozzá.
Eredményszempontból a piac 2015-ben szépen teljesített, a szereplők negyede ugyanakkor még így is veszteséggel zárt. Az utazásszervezők több mint 7 százaléka még 2 éve sem működik. Közel negyedük 2 és 10 év közötti, míg majd 60 százalékuk több mint 10 éves. Öt fő feletti alkalmazotti létszámmal csupán minden nyolcadik cég büszkélkedhet. 20-nál többen pedig csak minden negyvenedik cégnél dolgoznak. Kétharmaduk egyszemélyes vállalkozás.
Az üzleti kultúrának ma már része a cégtárrendszerek és -elemzések használata, ám néha magánszemélyként sem árt az óvatosság - fűzi hozzá Pertics Richárd.