Miért kivételez a kormány a vasúttal?
Az érdekvédők rámutatnak: a vasúttársaságnak a kormány előnyt szavaz meg a más közlekedési alrendszerekkel szemben, miközben a helyközi közösségi közlekedés utasforgalmának közel 70 százalékát a Volán-cégek bonyolítják le. Ez a magas arány nem a Volánok erőszakos üzletpolitikájának, hanem sokkal inkább a "MÁV gyengeségének, lassúságának, rossz menetrendjének, szervezetlenségének és a döntési szintek kuszaságának tudható be" - áll a közleményben.
A MÁV elsődlegességét a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége is elismeri, de szerintük hibás közlekedéspolitika lenne mindenütt a vasutat előtérbe állítani. A MÁV elsősorban a távolsági útvonalakon és az elővárosi közlekedésben kaphat kedvezményezetti szerepet.
Az érdekvédők szerint a távolsági közlekedésben is vannak olyan útvonalak - például a Zalaegerszeg, Nagykanizsa és a főváros közötti útszakasz - ahol az utasok buszon egy órával korábban érnek célba, mint a vonaton.
Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke ugyanakkor elismerte, hogy a vasúti jegy gyakran felébe kerül a Volán-tarifának, és a vasút még a fogyasztói árkiegészítésről is lemond. Megjegyezte: akik vonaton utaznak, gyakran csalódnak, mert az ingyen kávé ígérete után kiderül, hogy rossz a kávéautomata, a beharangozott utaskísérő is csak egy kis szakaszon áll rendelkezésre, a friss napilapok helyett pedig legfeljebb a szórólapokat böngészhetik az utasok.