Mibe került a tél? A közutakon 15 milliárdba

Drága volt a tél: az utak üzemeltetésére kétszer annyi pénz ment el, mint az előző években. És a kátyúzáshoz még csak most fognak hozzá.

Összesen 14,8 milliárd forintot meghaladó összeget költött az útüzemeltetési feladatokra 2012. november 10. és 2013. április 4. között a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A társaság közlése szerint a rendkívül csapadékos és változékony időjárás, illetve az elhúzódó tél nyomán a síkosságmentesítési, hóeltakarítási és egyéb üzemeltetési feladatok ellátására közel a kétszeresét fordították az előző évek kiadásainak.

A rendkívüli körülmények kezeléséhez a Magyar Közút minden erőforrását mozgósította. A nehezebb időszakokban a társaság nemcsak saját munkagépeit vetette harcba, de szolgálatba állította szerződéses partnerei máskor biztonsági tartalékként rendelkezésre álló hóeltakarító eszközeit is. Volt olyan időszak, amikor egyszerre csaknem 700 munkagép dolgozott a hóakadályok megszüntetésén. A géppark végül összesen közel 175 ezer munkaórát töltött aktívan az utakon. A cég 78 üzemmérnökségének 3500 dolgozója 12 órás váltásban folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosságmentesítési és kátyúzási feladatokat is.

Tavaly november 10. és az idén április 4. között hóeltakarításra és síkosságmentesítésre összesen 157 ezer tonna sót, 188 ezer tonna érdesítő anyagot, 3,5 millió liter sóoldatot és 320 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel. Vagyis csaknem a kétszeresét az átlagos téli szezonban megszokottnak.

A felmérések azt mutatják, hogy a csapadékos és sok esetben szélsőséges időjárás miatt a 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekkel összehasonlítva jóval több burkolathiba keletkezett. Az elmúlt tél ennél is több kárt okozott az elöregedett és rossz állapotban lévő utakon.

Az elhúzódó tél miatt a Magyar Közút a tervezettnél mintegy három héttel később tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat. A gödrök, úthibák felszámolására az idén előreláthatólag 95 ezer tonna aszfaltot használnak majd fel. A várható munkák költsége az előző évinél hozzávetőleg 700 millió forinttal lesz magasabb, elérheti a 8,2 milliárd forintot.

A közútkezelő 78 üzemmérnökségének munkatársai a kedvező időjárás beköszöntével megkezdik az utak rendbetételét. A hivatalos közlések szerint a cél az, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentős részét kijavítsák. A munkálatok első körben a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon kezdődnek el. A balesetveszélyes kátyúk javítása azonban elsőbbséget élvez.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.