Mesés álmokat sző az Alibaba

Amerikai mintára építi ki kínai kábeltévé-hálózatát az Alibaba.

A New York-i tőzsdén tavaly sikerrel debütált internetes kereskedőcég a magyarországi megjelenését jegelő Netflix és a már évtizedek óta a piacon lévő HBO modelljét próbálja megvalósítani, ezzel lökést adni az évi 5,9 milliárd dollár forgalmat lebonyolító kínai kábeltévé- és videopiacon, ahol eddig a Tencent Holdings volt az úr. Érdekesség, hogy a példaként felhozott Netflix maga is most készül megvetni lábát a kínai piacon.

A név mindenesetre már megvan, a Jack Ma által irányított Alibaba a Tmall Box Office-t (TBO) választotta ahhoz, hogy 600 millió háztartásra kivesse a hálóját. Az indulás sem várat sokáig magára, augusztusban az első ügyfelek már vehetik is az adást, addigra a Haier által gyártott dekóder egységek és szükséges programok is rendelkezésre állnak majd. A kínálatról egyelőre annyit lehet tudni, hogy a TBO saját gyártású programokat tervez, ehhez a többségi tulajdonában lévő Chinavision adja a hátteret, továbbá a nagy stúdiók archívumából és aktuális anyagaiból válogat, s frissiben levetíti a néző által megrendelt – és kifizetett – filmet.

Jack Ma
Jack Ma
Yuya Shino / Reuters

A Bloomberg szerint a családi szórakoztatásra fektetik a hangsúlyt, bármit is jelentsen ez. Mesecsatorna viszont biztosan lesz. Jack Ma mindenesetre már októberben felkereste a legnagyobb hollywoodi stúdiókat, igaz, titkos terveiről akkor nem szivárgott ki információ. Arról már igen, hogy az Alibaba Pictures a napokban 1,6 milliárd dollár értékű részvénycsomagot adott el a hongkongi börzén, hogy fedezze az indulással kapcsolatos kiadásokat.

Azt sem rejtik véka alá, hogy egyfajta árukapcsolásként olyan sorozatokat is programjukba illesztenek, amelynek a figuráit és a nevükkel eladható mindenféle mütyürt és használati eszközt az Alibaba internetes áruházain keresztül terítik majd Kína-szerte. Az ötlet amúgy kitűnő, a piac is lelkesen fogadta, ezt jelzi az Alibaba részvényárfolyamának 3,6 százalékos erősödése.

Ázsia legnagyobb piacán ugyanis a kábeltévés lefedettségen jócskán van mit javítani, az IResearch piackutató felmérése szerint három éven belül megháromszorozódhat, 14,5 milliárd dollárra nőhet az e területről befolyó bevétel. Ennél is markánsabb bővülés elé néz a teljes kínai szórakoztatóipar, amelynek összbevételét a PWC 2018-ra 214 milliárd dollárra becsüli. Ezzel a kínaiak a globális listán feljönnek a harmadik helyre, igazolva azt a tételt, miszerint immár nemcsak dolgozni, hanem szórakozni is szeretnének.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.