Mérséklődött a lízingpiac zsugorodása
A lízingcégek által finanszírozott eszközök értéke az év harmadik negyedévében 66 százalékkal csökkent 2008 hasonló időszakához képest, értéke 323,741 milliárd forint, amely mintegy egyharmada a tavalyi év január-szeptember időszakában finanszírozott 946,678 milliárd forintnak. A szerződések száma ugyan továbbra is csökken, de az előző év hasonló időszakához képest ez a csökkenés 9 hónapos idősávban 65 százalékos, amely kisebb, mint félévkor tapasztalt 74 százalék.
Az európai lízingszövetség, a Leaseurope adatai szerint a magyar piacon tapasztalt csökkenés nagyobb, mint a nyugati országokban regisztrált átlagos 36 százalékos, de kisebb, mint a román és ukrán piac 70 százalék feletti visszaesése bukása.
A piaci szereplők számában és összetételében nincs érdemi változás, a legnagyobb cégek csaknem az összes szegmensben érdekelt maradtak, a kockázatos területekről való kivonulások megálltak.
A Lízingszövetség tagsága az év hátralévő részében és 2010-ben is visszaesésre számít, bár már kisebb mértékben az eddigiekhez képest. Többségük szerint a flotta és az ingatlan szegmensben várható a legnagyobb növekedés jövőre, míg a truck szegmens piaci részesedésének csökkenésére számítanak.
„Az elmúlt hónapokban nem fordult meg a trend de a csökkenés mindenképpen lassulni látszik, sőt az sem kizárt, hogy meg is állhat a következő egy évben. Ez leginkább a kamatcsökkenésnek és a forint stabilizálódásának köszönhető, amely nyugtatóan hat a piacra és az ügyfelekre. A lízingcégek elérték a mélypontot , ebben a helyzetben fontos szerep hárul a meglévő portfoliókra illetve azok gondozására." - mondta Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke.
- „Ugyanakkor, a tervezett deviza-hitel korlátozása nagyon erős kockázatot jelent a piaci szereplőknek és bár hosszú távon, nem kétséges a pozitív hatása, de rövid távon súlyos , akár további 50 százalékos visszaesést eredményezhet a lízingpiacon" - tette hozzá Hordós Zoltán.
A legnagyobb visszaesést az ingatlan és a gépjármű-finanszírozás szenvedte el; az előbbi 75, míg az utóbbi 69 százalékos visszaesést könyvelhetett el eddig éves szinten. A szerződések száma a két szegmensben 89, illetve 69 százalékos visszaesést produkált.
Az ingatlanlízing szegmensben a tavalyi 50,301 milliárd forinthoz képest idén csak 13,281 milliárdot helyeztek ki, viszont az előző negyedévhez képest ez 22 százalékos növekedést jelent. Az ingatlanok a teljes magyar lízingszektor több mint 13 százalékát képviselik; a nagy visszaesés ellenére ez ismételt növekedést jelent piaci részesedésben. Míg a második negyedévben sokan kerestek kisebb értékű ingatlant, addig az utóbbi 3 hónapban ez tendencia megállt.
A másik nagy vesztes az autófinanszírozás, itt a tavalyi harmadik negyedévben finanszírozott 174,529 milliárd forinthoz képest idén június-szeptember hónapokban ez az összeg 42,428 milliárdra csökkent. A szerződésszám 69 százalékos csökkenése kisebb a gépjármű értékesítés volumenének visszaesésénél, ami elérte a 80 százalékot. A gépjármű finanszírozásban, nagyrészt PSZÁF szabályozásnak köszönhetően rövidült a futamidő, viszont más területeken, ilyen az ingatlan szegmens, továbbra is a hosszú lejáratú szerződések vannak többségben.
„Az adótörvény 2010. januártól életbe lépő módosításaitól pozitív lökést várunk a lízingpiacnak, azon belül az ingatlanlízingnek, valamint idén június óta a visszlízing mentesül a tízszázalékos illetékfizetési kötelezettségtől. Ez leginkább a kis-és középvállalkozásokat juttatja majd pluszforráshoz. Sikerként könyveljük el az újonnan épített lakások esetén a lízingkonstrukcióra is kiterjesztett kedvezményeket, amely 15 millió forint értékig illetékmentességet jelent a vásárló számára. A lízing szabályozása az új polgári törvénykönyvben pedig végre megszünteti a lízingügyletek egységes jogértelmezésének hiányát, és nagyobb biztonságot nyújt az ügyfeleknek" - hangsúlyozta Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.