Menetrendváltás: vasúton és buszon csak jó jöhet
És az éppen egy hónap múlva, december második vasárnapján életbe lépő változások szavakban legalább annyira jól hangzanak, mint mindaz, amit az elmúlt két évtized kormányai a közlekedés terén az utasok érdekeire hivatkozva rendszerint évről évre bejelentettek. A puding próbája azonban az evés, így alighanem az utazók csak az új vasúti és autóbuszos menetrend december 9-i átállítása után tudják majd eldönteni, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM) van-e oka dicsekedni újításaival.
Mindenesetre a kincstári sikerpropaganda szerint a magyar közösségi közlekedésben a küszöbön álló menetrendváltáskor rossz nem történhet, csak jó jöhet. Példa erre, hogy a Budapest–Lajosmizse vasútvonalon órás ütemes menetrendet vezetnek be, ami az infrastruktúrafejlesztésekkel együtt akár fél órával rövidebb utazási időt hozhat. Vagy ott van, hogy Budapest és Székesfehérvár között a vasúti pálya felújításának köszönhetően 10-15 perccel csökken a gyorsvonatok menetideje. Az autóbuszos közlekedésben pedig integrált ütemes menetrend lép életbe a Miskolc–Polgár–Debrecen és Debrecen–Békéscsaba–Szeged vonalakon.
Az NFM közlése szerint a Budapest és Lajosmizse között, Gyál, valamint Inárcs-Kakucs állomásának átépítése után kiterjesztik az óránkénti ütemes menetrendet. A szakaszon, munkanapokon a jelenlegi 36 helyett 42 vonat közlekedik majd. A fővárosba tartó délutáni vonatok menetideje az ígéretek szerint 38 perccel csökken – igaz, van miből lecsípni ezt a néhány percet. Ezen felül a reggeli órákban új, ütemen felüli járatok indulnak Ócsáról és Táborfalváról Budapestre.
Ütemes menetrend lép életbe a Budapest–Békéscsaba vonalon, ahol 19 helyett 30 vonat közlekedik majd. És ütemesen közlekednek majd a vasúti szerelvények a Tatabánya–Oroszlány útvonalon. Itt 26 helyett 32 vonat szállítja majd az utazókat.
Gyorsul a vasút Budapest és Eger között is: a sebesvonatok többsége IC kocsit is továbbító vonatként, 2 óránál rövidebb menetidővel teszi majd meg az utat a két város között. A kimaradó megállási helyek kiszolgálására regionális vonatok indulnak.
A Szombathely–Szentgotthárd vonalon csúcsidőszakokban félóránkénti ütem szerint zakatol majd a vasút. Az útvonalat 39 helyett 46 vonattal szolgálják ki.
Aki Pécsről, Kaposvárról, netán Bajáról tart a fővárosba, készüljön fel az örömhírre: az IC vonatok a Déli pályaudvar helyett az NFM közleménye szerint "jobb hálózati csatlakozási lehetőségeket biztosító" Keleti pályaudvarra futnak majd be.
Sülysápról ezentúl többnyire motorvonatok szállítják majd az utasokat. A Kál-Kápolna és Kisújszállás útvonalon pedig három új vonatot állítanak szolgálatba a menetrendváltáskor.
Debrecen és Nyírábrány között egy megszűnő napközbeni vonatpárt új hajnali és késő esti járatok váltanak fel.
A külföldre vonatozók Petrovnak örülhetnek. A Budapest és Brno között új néven futó új EC vonatpár az ígéretek szerint megteremti a teljes 2 órás ütemet a két város és Pozsony között. A Transsylvania meghosszabbított útvonalon Brassóig közlekedik, és új időben, kora délelőtt indul Budapestről. A Moravia EC helyett beálló Varsovia EC már közvetlenül a lengyel fővárosig jár decembertől. A Bihar IC utódja a Kolozsváron át Máramarosszigetre közlekedő Máramaros IC lesz.
De átalakul az autóbuszos helyközi személyszállítás is. A keleti országrész nagy ígérete, hogy egyetemvárosai között 60 perces alapütemű menetrend lép életbe. És ha ez nem lenne elég, Miskolc és Debrecen között az alapütemen felüli többletjáratokat is beállítanak majd.
Hétvégén a Debrecen–Békéscsaba–Szeged vonalon is gyorsjáratok közlekednek. Budapestről Pakson át Szekszárdra meghosszabbodik az ütemes menetrend üzemideje, újabb közvetlen eljutási lehetőség nyílik Szilvásváradon át Kazincbarcikára.
A Veszprém–Tatabánya és a Pécs–Győr útvonalon egyes járatokon jelentősen rövidebb lesz a menetidő.