Menekül a rezsidémon: harminc vasútvonal 25 százalékon
Lavinát indított el tavaly májusban Fónagy János a parlamentben. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára akkor jelentette be, hogy június 1-től az "alacsonyabb komfortfokozatú", tehát a politikusi szépítgetést mellőzve, erősen leromlott állapotú vasútvonalakon 15 százalékos díjkedvezményt vezetnek be. A május 15-ére beharangozott burkolt vasúti áremelés, azaz a gyorsvonati pótjegyek bevezetésének ellensúlyozására kifundált könnyítés részleteit egy nappal később Völner Pál tette tisztába. A szaktárca közlekedési államtitkárától ország-világ megtudhatta: az utazási távolságtól függő minőségi felárak bevezetéséből a döntéshozók nem engednek, de cserébe 15, akkor "alacsonyabb műszaki szintű" vonalként emlegetett sínpályán a díjcsökkentés elkerülhetetlen jótétemény.
Márpedig, ha a síneken valami lendületbe jön, azt rendszerint nehéz megállítani. Nincs ez másként a vasúti rezsicsökkentéssel sem: Völner Pál legalábbis pénteken bejelentette a regionális tarifák február 15-i kiterjesztését. Ami azzal jár, hogy szombattól mintegy 1400 kilométernyi vasútvonalon, a MÁV teljes hálózatának ötödén, 25 százalékkal olcsóbb lesz a vonatozás. És az országgyűlési választások hajrájában nincs fáziskésés sem, ellentétben a tavalyi kissé talán összehangolatlan kommunikációval, a mostani bejelentéskor már minden részlet tiszta és világos. Így az is, hogy a rezsidémon számára nincs menekvés, a kormány immár harminc vasútvonalról kiűzte.
Menekülése után fellélegezhetnek a Győr-Veszprém, a Kaposvár-Siófok, a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs, a Dunaújváros-Cece/Simontornya, a Dombóvár-Bátaszék, a Villány-Mohács, az Eger-Szilvásvárad, a Miskolc-Tiszaújváros, a Miskolc-Tornanádaska, a Kisújszállás-Kál-Kápolna, a Mátészalka-Záhony, a Nyíregyháza-Fehérgyarmat, a Mezőhegyes-Újszeged, a Mezőhegyes-Battonya és a Kunszentmárton-Kiskunfélegyháza vonalon utazók.
És ha tetszik, együtt ünnepelhetnek a tavaly "olcsósított" 15 másik vonal mentén élőkkel. Például a leromlott pályaállapotok miatt korábban forgalomszüneteltetésre ítélt, majd 2010-ben újraindított tíz mellékvonal, az Esztergom-Almásfüzitő, a Székesfehérvár-Komárom, a Pápa-Csorna, a Székesfehérvár-Sárbogárd, a Sásd-Komló, az Abaújszántó-Hidasnémeti, a Karcag-Tiszafüred, a Fehérgyarmat-Zajta, a Mátészalka-Csenger, és a Lajosmizse-Kecskemét sínpálya mellett élőkkel, akiknek eddigi kedvezményét most amúgy is megfejelték tíz százalékkal. Vagy azokkal, akik a Rédics-Zalaegerszeg, a Balatonfenyves-Somogyszentpál, a Balassagyarmat-Ipolytarnóc, a Szeged-Röszke, és a Szentes-Orosháza viszonylatban használják a vonatokat.
Mert a díjcsökkentés a vasúton valódi. A teljes áron egyébként 700 forintért megváltható, ötven kilométerre érvényes menetjegyért például az országos tarifánál 230 forinttal kell kevesebbet fizetni a regionális vonalakon. Az ugyancsak ötven kilométeres utazásra jogosító, teljes áron 26,8 ezer forintba kerülő bérlet díjából pedig a mérsékléssel 8800 forintot csíptek le. Ami önmagában sem kevés, de említésre érdemes, hogy az NFM és a MÁV-Start mindenkit megmentett a szörnytől: közleményük szerint a jegy- és bérletárakban a szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények érvényesíthetők, tehát a diákok és nyugdíjasok is negyedével olcsóbban utazhatnak.
És most azt is lehet tudni, az utasok valójában kinek lehetnek hálásak a kiadásaikat csökkentő kedvezmények emeléséért és kiterjesztéséért. Az NFM legalábbis nem titkolja, hogy az egy évvel ezelőtti intézkedéshez hasonlóan a MÁV-Start javaslata alapján döntöttek a kedvezményekről. Ami lehetővé tette, hogy az idén az utolsó, a forgalomszüneteltetésből 2010-ben felébresztett vonalszakasz is bekerüljön a regionális tarifával igénybe vehető viszonylatok körébe. Méghozzá extrákkal, hiszen szombattól Veszprémtől nemcsak Zircig, hanem egészen Győrig lesz olcsóbb a vonatozás.