Mélyen áron alul adják a román lízingautókat
A gazdasági válság során Romániában is megnőttek a "menet közben" a lízingszerződésekben meghatározott részletek havi összegei, amelyeket sokan nem tudtak tovább fizetni. Több mint 15 ezer gépkocsi került így vissza a lízingvállalatokhoz. A lízingcégeknek most az a legfőbb gondjuk, hogy több ezer euróval alacsonyabb áron tudják csak eladni ezeket a járműveket, mint amennyibe azok a használt autók piacán kaphatók.
A Ziarul Financiar nemrég példaként hozta fel, hogy egy lízingcég 59 ezer euróért kínálja azt a 2008-ban gyártott, mindössze 27 ezer kilométert futott Toyota Land Cruisert, amely a használtautó-piacon 65 ezer euróért kelhetne el.
Egy 2008-as gyártású, 71 ezer kilométert megtett Audi Q7 esetében még nagyobb az árkülönbség: egy lízingvállalat 34.700 euróért kínálja azt, míg ugyanez a modell ugyanezekkel a paraméterekkel 45.500 euróba kerül a használtautó-piacon. Egy 2008-as Mitsubishi Outlandert 37 ezer kilométerrel a motorjában a lízingcégtől 18 ezer euróért lehet most megvenni, másutt ugyanez 21 ezer euróba kerül.
A kisebb kategóriájú autóknál is érzékelhető az árkülönbség. Egy 37 ezer kilométert futott, a gyártószalagról 2007-ben legurult Dacia Logan egy lízingcégnél most 5.600 euróért kapható, a piacon viszont 8.000 euróért lehet beszerezni. Egy 2007-ben gyártott Skoda Octavia a lízingcégnél 7.100, a piacon 10 ezer euróért szerezhető meg.
A lízingcégek vezetői azzal magyarázzák az eltéréseket, hogy a fizetésképtelenség miatt visszavett autók nincsenek soha olyan jó állapotban, mint a használt autók piacán vevőre várók. Nehézséget okoz az is, hogy a lízingvállalatok raktáraiban felhalmozódtak a készletek, így "nyomás alatt" kell mielőbb túladni a járműveken.
Problémaként vetik fel azt is, hogy ezek a lízingcégek nem szereztek még elegendő tapasztalatot a gépkocsieladások terén. Az egyik cégvezető úgy fogalmazott a lapnak: "Nem tudjuk, hogyan kell értékesíteni az autókat, még csak most tanuljuk ezt, hiszen eddig megszoktuk, hogy csak pénzt kell eladnunk"