Megvárnak minket a lengyelek az euróbevezetéssel
A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport által befektetőknek hétvégenként kiadott heti világgazdasági helyzetértékelések legutóbbi összeállításában az áll, hogy a közép-európai EU-térségen belül Lengyelország szolgált a legnagyobb meglepetéssel az államháztartási hiányadatokat tekintve.Kiderült ugyanis, hogy tavaly a lengyel deficit a hazai össztermék-érték (GDP) 3,9 százaléka volt az előzetes becslésben szereplő 2,7 százalék helyett.
A JP Morgan londoni elemzőinek előrejelzése szerint - figyelembe véve, hogy a cég az idén 1 százalékos egész éves lengyel GDP-csökkenéssel számol - a lengyel államháztartási deficit eléri az 5 százalékot a kormány jelenleg érvényes, 2,5 százalékos prognózisával szemben.
A ház szerint ezek a költségvetési fejlemények nem kedveznek a lengyel kormány euróövezeti csatlakozási terveinek. A hivatalos menetrend idei év közepi ERM-II.-belépést, és 2012-es euróövezeti csatlakozást céloz.
A JP Morgan értékelése szerint azonban mindkét cél teljesítése "erősen valószínűtlen"; a ház londoni elemzői "legalább" egy évi csúszást jósolnak mind az ERM-, mind az euróövezeti belépésben.
A cég közölte: alapeseti forgatókönyvében az eddigi 2013-ról 2014-re módosította a lengyel valutauniós csatlakozás lehetséges időpontjára vonatkozó előrejelzését.Ez azonos a magyar euróövezeti belépési dátumra érvényes citybeli konszenzussal. A Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő a közép-európai EU-tagok euróövezeti kilátásairól minap Londonban kiadott elemzésében azt írta: prognózisa szerint Magyarország - Csehországgal és Lettországgal együtt - 2014-ben vezetheti be az eurót.
A Fitch előrejelzésében még 2013-ra várható lengyel valutauniós tagság szerepelt.A cég megjegyezte ugyanakkor: ezek a menetrendek bizonytalanok, nem utolsósorban azért, mert az időpontok függhetnek a felvételi előírások értelmezésétől is. A Fitch szerint felmerülhet például, hogy a referenciaszint alatti infláció fenntarthatónak tekinthető-e, ha "szélsőségesen súlyos" recesszió következtében süllyedt a tűréshatár alá, megengedhető-e a GDP-érték 3 százaléka feletti államháztartási hiány, ha az csak "kivételes és átmeneti", és az is, hogy egy IMF-program összeegyeztethető-e a "súlyos feszültségek nélküli" ERM-II.-tagság előírásával