Megvárják a sávlezárással a szezonzárást
Elhalasztják, illetve időben korlátozzák az autópályákon a sávszűkítéssel járó felújítási munkákat. Bár a kommunikációban a hőségriadó volt a kulcs, a Magyar Közút Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményeinek megfogalmazásából kiderül: az illetékesek belátták, hogy óriási hibát követtek volna el, ha szezonban szűkítik egysávosra az autópályákat.
Akik az M3-as autópályán a hét elején már végigszenvedték a dugót – öt kilométer egy óra alatt – azok tudják, a más sztrádákon járó szerencsésebbek jó esetben csak ízelítőt fognak kapni abból, milyen az, amikor a nyári csúcsszezonban kezdenek el építkezni egy autópályán. Ilyenkor a hatalmas forgalom miatt már egy egyszerű sebességkorlátozás vagy sávszűkítés is képes hatalmas torlódásokat okozni, hiszen a nap jóval nagyobb részében van csúcsra járatva a sztráda, mint bármikor máskor.
Az M3-ason már komoly fennakadásokat okozott a sávlezárás Veres Viktor / Népszabadság |
Éppen ezért, valamint az M7-esen már megszokott balatoni csúcs ismeretében keltett megrökönyödést, hogy a közútkezelő pont most szeretne olyan munkát végezni az autópályán, amely egy sáv lezárásával jár, méghozzá például az M7-es Budapest felé vezető oldalán az érdi lehajtó és az M1-M7 közös szakasza között. Az elmondások szerint a frontális balesetek veszélyének csökkentése érdekében az elválasztókat korszerűsítenék.
Az autósok mellett Rogán Antal fideszes frakcióvezető megrökönyödése is kellett ahhoz, hogy a szaktárca a kivitelezési munkák időbeli korlátozását rendelte el. Az intézkedést a tartós kánikula miatt életbe lépett, harmadfokú hőségriadó és – ez a rész a lényegesebb – az érintett szakaszok forgalmának zavartalan lebonyolítása indokolta.
Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár utasítása szerint az M3 autópályán a meghosszabbított hőségriadó időtartama alatt, augusztus 11-én éjfélig kizárólag este nyolc és hajnali 4 óra között dolgozhatnak a kivitelezők. Az M5-ösön 12-én kezdhetik el a munkát, míg az M7-en majd 24-én, vagyis a nyári csúcsidőszak után. A tárca kommunikációja a munkások egészségvédelmével indokolja a halasztást, de a dátumokból kiderül, hogy az illetékesek belátták a tévedésüket.
Sokan megmosolyogták, hogy a középső elválasztó sávokat kell korszerűsíteni, mondván, az autópályákon nem a frontális ütközés a legnagyobb veszélyforrás. Úgy látják, erre költeni egyenesen pénzkidobás, különösen, hogy a hírek rendre arról szólnak, hogy a Magyar Közútnak a szükséges karbantartási munkákra sincs elegendő forrása. A kételkedőknek az élet adott csattanós választ: csütörtökön délután egy kamion az M7-es nyolcvanas kilométerénél átszakította a szalagkorlátot és átgázolt egy terepjárón, amelynek utasai csak a szerencsének köszönhetik az életüket.
Lapunknak küldött válaszában a Magyar Közút is azt fejtegeti, hogy a beton terelőelem, az erősebb, modernebb korlát nagyobb eséllyel akadályozza meg, hogy egy jármű az egyik útpályáról áttérjen a másikra. A fejlesztés európai uniós támogatással valósul meg, s az állami cégnél elismerték: a támogatás igénybevételének feltételei, a lehívásra rendelkezésre álló határidő év végi lejárta miatt kezdték volna most a munkát, amelyet közlésük szerint igyekeztek a lehető legkésőbbre kitolni a nyáron.
Az előkészítés során bekalkulálták a torlódásokat, de abból indultak ki, hogy csak a betonelemek daruzásakor csökken egy sávra az áteresztőképesség. A munkák során a torlódás függvényében kétóránként fél órára kiállnak a gépek a munkaterületről, és elengedik a feltorlódott forgalmat. A csúcsidőszakokban a forgalmasabb szakaszokon nem végeznek daruzást. Ez azért fontos, mert az érintett szakaszokon az agglomerációs forgalom miatt a nyári szezont követően is várhatók fennakadások a munkák miatt – elvégre nincsen útépítés dugó nélkül.