Megújulhat a vasút a Balaton déli partján

Megkezdődtek a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A tervezett beruházás során gyorsabbá, csendesebbé és biztonságosabbá válhat a vasúti pálya, gyalogos és közúti vasúti átkelőhelyek épülhetnek át. Az előkészületi munkálatok költsége csaknem egymilliárd forint.

A Balaton déli partján a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítését készíti elő a NIF Zrt. Az előzetes tervek szerint a vasúti pálya felújítása mellett átépítik a felsővezeték-rendszert és a biztosítóberendezéseket, valamint felújítják a gyalogos és közúti átjárókat - tájékoztatta lapunkat az állami beruházó cég. A közút-vasút szintbeni kereszteződések egy része teljesen átépül, a legveszélyesebb, nagy forgalmú helyeken külön szintű alul- vagy felüljárók létesülnek.

A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a kevésbé beépített helyeken keresztülvezető pályaszakaszokon a sebesség a jelenlegi óránkénti 100 kilométerről 120 kilométerre növekszik, a többi szakaszon marad a jelenlegi 100 kilométeres óránkénti sebesség. Az előkészítési munkák részeként először az engedélyezési tervek készülnek el, amelyek alapján az építési engedélyezési eljárás lebonyolítható, ezt követően készülhetnek el a tendertervek.

A beruházás kivitelezése legkorábban 2013 második felében kezdődhet meg.

Az előkészítési projekt részeként átfogó megvalósíthatósági tanulmány készül a Balaton körüli és a kapcsolódó vasútvonalak jövőbeni hasznosíthatóságáról, fejleszthetőségéről, az állomások és megállóhelyek korszerűsítésének módjáról. A tanulmány a Balaton tágabb környezetének vasúti közlekedését is vizsgálja majd, felméri a Győrtől Veszprémen át Kaposvárig, illetve a nyugati országhatártól (Szombathely, ill. Zalaegerszeg) Székesfehérvárig terjedő terület Balaton felé irányuló vasútvonalainak szerepét is.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül csaknem nettó egymilliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az EU Kohéziós Alapjából fedezik.

Biztonságosabban Pusztaszabolcsig

Folyamatban vannak a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasútvonal korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A korszerűsítés nyomán, valamint a kiépítendő ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszernek köszönhetően, gyorsabb és biztonságosabb lesz a közlekedés ezen a szakaszon. Az előkészítési munkálatok bruttó 1,7 milliárd forintos költségét nagyobb részben európai uniós forrásból biztosítják.

A tervek szerint Százhalombatta és Pusztaszabolcs között korszerűsítik a pályát, Százhalombatta és Ercsi között pedig új nyomvonalat építenek ki. Felújítják a vonalon lévő műtárgyakat, korszerűsítik az utasforgalmi létesítményeket, az állomásokon új utasperonokat és gyalogos aluljárókat építenek. A nagyobb biztonság érdekében a nagy forgalmú szintbeni közúti-vasúti átjárókat külön szintűvé építik. A felújítás nyomán az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is. A pályakorszerűsítés engedélyezési tervei már rendelkezésre állnak.

A vasúti közlekedés biztonságának növelése érdekében a Budapest Déli pályaudvar-Pusztaszabolcs vonalszakaszon ETCS 2 biztosítóberendezést telepítenek. Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken, és a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege bruttó 1,7 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.