Megtörtént a digitális átállás
A távol-keleti ország ezzel követte az Egyesült Államok és Németország példáját, ahol már korábban áttértek a digitális sugárzásra, szabaddá téve ezzel az értékes frekvenciasávokat. A sorban a következő Dél-Korea, Franciaország és Nagy-Britannia lesz. A műsorszórás számára feleslegessé váló spektrumra már régóta ácsingóztak a mobilszolgáltatók, amelyek a szélessávú internet iránt gyorsan növekvő igény kielégítéséhez kerestek szabad, megpályázható frekvenciákat.
Japánban a Softbank mobilszolgáltató például máris jelezte, hogy szeretne hozzájutni a felszabadult frekvenciasávok egyikéhez. A Softbank, az Apple iPhone telefonjainak kizárólagos japán forgalmazója a következő két évben nem kevesebb mint 13 milliárd dollár áldoz arra, hogy mobil adatátviteli technológiáját és hálózatát fejlessze.
A digitális műsorszóráshoz a felszabaduló analóg spektrumnak csak a kétharmada szükséges, a többi frekvenciát az állam a mobilcégek között, a közlekedési információt szolgáltató vállalatok között osztja szét, de a készenléti szolgáltatások számára is fenntartanak egy tartományt - jegyzi meg a Bloomberg.
A hagyományos katódsugárcsöves tévéket az átállás miatt még nem kell egyből kihajítani, egy speciális átalakító egységgel azok is alkalmassá tehetők a digitálisan továbbított adások vételére. A váltásból azonban a televíziógyártók is profitálhatnak a következő hónapokban, ugyanis sokan úgy döntenek, nem bajlódnak az átalakítóval, inkább lecserélik régi készülékeiket. Június negyedik hetében például hirtelen megduplázódtak az eladások.
Sokan nem vártak a vásárlással idáig: a Daiwa Securities Capital Markets piackutató felmérése szerint a szigetországban üzemelő csaknem százmillió tévé 60-70 százalékát az utóbbi négy évben lecserélték modern, laposképernyős készülékre. Tízből kilenc tévé már ilyen Japánban.
Icsiro Micsikosi, a tokiói BCN intézet elemzője szerint a hazai piacra koncentráló tévégyártóknak nehéz dolguk lesz, hiszen a megmaradt katódsugárcsöves készülékek lecserélése után drasztikusan beszűkülhetnek értékesítési lehetőségeik. Ez pozícióik újraértékelésére kényszeríti majd őket. Példaként a helyi piac 56 százalékát uraló Sharpot hozta fel. Micsikosi egy fúziós hullámot is elképzelhetőnek tart, az pedig biztosra veszi, hogy a gyártók külpiacaikra fognak fókuszálni a hazai igények lecsökkenésével.
Az átállás miatt előrehozott tévévásárlások ellenére is egyre rosszabbul alakulnak a dolgok gyártói szemszögből: a DisplaySearch piackutató cég májusban készített előrejelzése szerint az idén 44 százalékkal eshet vissza a kereslet a szigetországban, míg jövőre már 47 százalékkal csökken a forgalom. Igaz, 2010 sokáig megdönthetetlen eladási csúcsot hozott, tavaly az iparág eladásai 13,2 milliárd dollárra ugrottak, ami 63 százalékos növekedés a 2009-eshez képest.
A legnagyobb gyártókapacitással rendelkező Panasonic, amely készülékeinek 41 százalékát a hazai piacon adja el, akár veszteséggel is zárhatja az áprilisban megkezdett új üzleti évet, igaz csak a tévégyártó részleg esetében – ismerte el Makoto Unojama pénzügyi vezérigazgató-helyettes. A Sharp a tavalyi üzleti évében nyereségessé vált, ám az most folyó évben már eleve 15 százalékos forgalomcsökkenést vár – igaz globális szinten.