Megtollasodnának a Brexiten
Koromfekete kerékpár, egyetlen eleme sincs, amelyen valamiféle szín megjelenne. (Lásd képünket.) Ez még önmagában nem lenne különös, ám a neve! Az angol bringagyártó, a PlanetX ugyanis EC–130E modelljének a „Brexit Edition”, azaz Brexit-kivitel nevet adta. A társaság jó érzékkel – az erkölcsi kérdéseket hátrahagyva – próbálja meglovagolni azt a múlt csütörtöki népszavazást, amelyen Nagy-Britannia az EU-ból való kilépés (Brexit) mellett döntött. Mindebből jól látszik: a globális marketinggépezetben máris akad olyan, aki azonnal megmozdult, s egy ilyen döntés révén is megragadja a lehetőséget, hogy a terméke kiemelkedjen a masszából, de ami még fontosabb, jobban fogyjon.
A PlanetX országúti gépének színe persze aligha teszi kétségessé, hogy a vállalat miként is gondolkodik a történtekről. Az álláspontjuk érthető lehet, hiszen a társaság kerékpárjainak nem elhanyagolható aránya került az unió tagállamaiba – triatlonversenyeken is gyakran feltűnnek a cég biciklijei. Ha pedig a kereskedelmi szabályokat a kilépés miatt újratárgyalják, és valamilyen vámot vet ki az EU a brit árukra, akkor a vállalat versenyképessége érezhetően romolhat.
Nem csak az említett brit cég kapcsolt gyorsan. Számos olyan online devizakereskedelemre buzdító internetes oldalt találtunk, ahol a Brexit kapcsán indult heves devizapiaci mozgásokat, köztük a font értékvesztését távolról sem tragikus eseményként, hanem mint lehetőség említik. A Zerohedge.com oldalon közölt eszmefuttatásban rámutatnak például: ez bizony óriási lehetőség volt, hiszen a „Brexit nem történik túl gyakran, ám ez most megtörtént”. Aligha kell magyarázni álláspontjukat: olyan idők jöttek el, amelyek ritkán adódnak egy „forexező”, vagyis a devizákkal kereskedő életében. Ez kétélű fegyver, nagy pénzeket lehet összeszedni, de éppen akkorákat is lehet bukni. Egy másik oldalon már arra hívják fel a figyelmet, hogy csak semmi pánik, az internetes deviza, a Bitcoin, mint fába püfölt szeg, annyira stabil, azt üzenve, jól gondolja meg az ember, miben is tartja a pénzét.
A „Brexit-láz” a műkereskedelembe is betört. Az Artnews.com oldal múlt csütörtökön, a szavazás napján úgy indította a brit aukciókról szóló hírét, hogy a sok eladás mellett ezek az árverések arról maradnak híresek, hogy a Brexit idején zajlottak. Nem mellékes, hogy a Sotheby’s aukcióján rekord született, hiszen Picasso egyik festményéért 63,7 millió dollárt (bő 18 milliárd forintot) adtak. Ennyit kubista festményért árverésen még soha nem fizettek. Már csak az a kérdés, az árra mekkora hatással volt az akkor még csak erősen fennálló kilépésveszély.
A The Telegraph pedig Roland Emmerich új filmjével kapcsolatban polemizál. A lap azon elmélkedik, hogy a rendező Függetlenség napja 2 című mozijának brit premierje csupán véletlenül esett-e egybe a népszavazás idejével, vagy minden idők egyik legnagyobb filmes marketingtrükkjéről van szó.