Megtakarít a Malév

Idén az első negyedévben 3,3 milliárd forintos megtakarítást ért el a tavaly gigaveszteséget elérő, lassan ismét magyar állami tulajdonba kerülő Malév.

Az első negyedévben 3,3 milliárd forint megtakarítást ért el a Malév a kapacitások csökkentésével, a személyi és üzemelési kiadások mérséklésével - közölte Karim Makhlouf, a Malév kereskedelmi vezérigazgató-helyettese csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.

A következő években évi 800 millió forint megtakarítást tervez a Malév a költségcsökkentő program eredményeként.

A kereskedelmi terület 2009 áprilisától kezdődött átszervezésével 300 millió forint az eddig elért költségcsökkentés, aminek hatása főleg az idei évben lesz érzékelhető.

A Malév, amely mostanság kerül vissza oroszból magyar állami tulajdonba, tavaly minden idők legnagyobb, 25 milliárdos veszteségét szenvedte el.

A kapacitásokat az előző év első negyedévéhez képest 11 százalékkal csökkentette a magyar légitársaság, de a korábbinál jobb volt a flotta kihasználtsága. A férőhely kihasználtság 6,1 százalékponttal 58,4 százalékra emelkedett.

A nyugat-európai útvonalakon 5,8 százalékponttal 59 százalékra, a mediterrán régióban pedig 12,2 százalékponttal 68 százalékra nőtt a férőhely kihasználás. A Malév piaci részesedése az első negyedévi adatok alapján 39 százalék volt, ami 1,2 százalékpontos növekedést jelent.

Az üzemelésben 1,3 milliárd forint, a személyi kiadásokban pedig 485 millió forint megtakarítást ért el a légitársaság. Többek között két, tavaly még lízingelt repülőgépet vont ki a forgalomból, ami jelentősen mérsékelte az üzemelési költségeket.

A költségcsökkentési program része a szerződések újratárgyalása, a szervezeti átalakítás, a külföldi irodák számának további csökkentése. Az utazási irodákkal az eddigieknél ösztönzőbb szerződéseket szeretne kötni a Malév - magyarázta Karim Makhlouf.

A Malév a Lufthansához és a British Airwayshez hasonlóan agresszív árpolitikát folytat, ennek eredménye az utasforgalom emelkedése. Ez egyedüli a régióban és Európában is csak a Suisse volt erre képes. Az átlagárak 115-116 euróról az első negyedévben 100 euróra csökkentek. Ebben szerepe volt többek között a transzatlanti járatok megszüntetésének.

A Malév nem a fapados légitársaságokkal versenyez, mert  továbbra is fontosak az üzleti utasok, de nem csak az üzleti osztályon - magyarázta Karim Makhlouf. A kereskedelem fejlesztésének eredményeként a vállalati szerződések száma 21-ről 140-re nőtt, így a turistaosztályon utazó üzleti utasok is hozzájárulnak a magasabb jegyárbevételhez. A nemzetközi piacon 700 hasonló szerződést kötött a Malév, ami száz százalékos emelkedést jelent egy év alatt.

Az első negyedévben a Malév 2 ezer tonna árut szállított, 142 százalékkal többet a bázisnál. Ezen a területen a bevételek 7 százalékkal emelkedtek, miközben a költségek 12 százalékkal csökkentek.

A Malév a még veszteséges útvonalak bezárásában, a piaci rések megtalálásában és a költségek csökkentésében látja a nyereségesség felé vezető utat - mondta a kereskedelmi vezérigazgató-helyettes.
Arra az újságírói kérdésre, hogy az európai légiipar konszolidációjában a Malévnak középtávon milyen esélye van a függetlenség megtartására, Karim Makhlouf azt válaszolta: "aki a leggyorsabban és a legjobban tanulja meg a túlélés szabályait, az marad életben".

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.