Feneketlen benzinéhsége lehet a Hummer veszte
A nem túl ismert kínai autógyártó, a Szecsuán Tengzsong vezérigazgatója már Detroitban van, hogy aláírja a General Motors illetékeseivel a 150 millió dollár értékű adásvételi szerződést, de lehet, hogy ezzel még várnia kell. Az ügylet a nemrég bevezetett szigorú energiahatékonysági követelményeken bukhat meg, amelyek nemkívánatossá nyilvánítják a kínai utakon a Hummerhez hasonló a benzinzabáló járművek tömeges elterjedését.
Márpedig a Tengzsong nem csupán a külpiacokra szánja a Hummereket, a hazai újgazdagok vásárlóerejére is számít. Peking az energiatakarékos járművek fejlesztését már anyagilag is támogatja, s ebbe az új, zöldülő politikába nemigen fér bele, hogy a benzinfaló Hummerek helyi forgalmazását pártolja. A Hummer egyébként harminc országban kapható, és - ma még - Kínában is forgalmazzák.
Most a Hummer mérnökein a sor, hogy takarékosabb modellekkel rukkoljanak elő, s meggyőzzék a hatóságokat. Ebben a GM is segít azzal, hogy a kínaiak számára elérhetővé teszi az energiatakarékosságot célzó fejlesztések átvételét. A The Wall Street Journal szerint ez lehet a döntő érv, amellyel a Tengzsong leszerelheti a környezetvédők ellenérveit.
Kereskedelmi, tőkebefektetési szempontok is az üzlet mellett szólnak. Kínának létkérdés, hogy friss technológiákhoz jusson, s az ehhez vezető legrövidebb út a cégfelvásárlás. Pénzük pedig bőven van ehhez. A Hummer megvételével a második, magasan jegyzett világmárka jutna kínai kézre az IBM személyi számítógép üzetágának 2005-ben, 1,25 milliárd dollárért történt megvásárlása után, mely így a Lenovo kezébe került.
A Hummert ismerő pénzügyi szakemberek szerint a cég legfeljebb százmillió dollárt ér, miközben anyavállalata ennek ötszöröséért hirdette meg júniusban. A Tengzsong 150 milliós ajánlata ezek szerint gálánsnak mondható, nem is szólva arról, hogy garantálta a háromezer amerikai dolgozó továbbfoglalkoztatását - jegyzi meg a Reuters.
A kínaiak egyébként minden elérhető közeléségbe kerülő prédára lecsapnak. Így lett kínai a Rover, és így válhatott közvetetten Saab tulajdonossá az Opeltól korábban „eltanácsolt" Beijing Automotive Industry Holding. A Fordhoz tartozó, de eladósorba került Volvo körül a Geely legyeskedik, s bár a svédek ellenállása még kitart, az ügy itt sem reménytelen.