Megkopasztják a világ leggazdagabb emberét
Az utóbbi négy hónapban a latin-amerikai országokban és Slim szülőhazájában, Mexikóban is felerősödtek a mobilszolgáltatás árainak letörését szorgalmazó hangok. Carlos Slim bánatára ezek tettekhez is vezettek. A populista hangadók Brazíliában, Argentínában és Kolumbiában egyaránt Slim óriásvállalatának, az America Movil-nek (AM) a pozícióit vették célba – és sikerrel is jártak.
Az America Movil, a nyugati félteke legnagyobb mobilszolgáltatójának visszaszorítása érdekében sorozatban születtek a valódi árversenyt elősegítő szabályozók, jelentősen apasztva az AM nyereségét, s ennek következményeként Carlos Slim vagyonát. Az üzletember személyesen lépett fel a számára hátrányos jogszabályok meghozása ellen, azt kifogásolva, hogy ezzel a hálózat és a szolgáltatás fejlesztése elől vonják el a forrásokat. Nem csekély a tét, ugyanis az AM uralja Latin-Amerika mobilpiacának több mint egyharmadát.
A 18 országban szolgáltató cégóriásra az első csapást a brazilok mérték, amikor júliusban az AM terjeszkedését gátló szabályozókat vezettek be. Azóta az AM részvényárfolyama 16 százalékot zuhant, miközben a feltörekvő térség vállalatainak értékét jelző MSCI Emerging Markets Latin America Index (MXLA) 3,6 százalékkal, a mexikói IPC index pedig 3,4 százalékkal emelkedett - írja a Bloomberg.
Hazai pályán is bekeményítenek az America Movilnak. Az új mexikói elnök, Enrique Pena Nieto már december elsejei beiktatási ceremóniáján szólt arról, hogy a vezetékes piacon 80, a mobilpiacon pedig 70 százalékkal toronymagasan vezető cég elkényelmesedett, s valódi versenyfeltételek között kell életképességét megmutatnia. Másnap a három vezető párt paktumot írt alá arról, hogy 2013-ban a nemzetközi gyakorlatnak megfelelő szabályozást vezetnek be, hogy azzal leverjék a domináns szolgáltató túl magasnak tartott tarifáit, egyben megerősítik a versenyhivatalt és a távközlési ügyekben eljáró hatóságot.
A 700 megahertzes frekvenciára szóló pályázatot pedig aukción értékesítik oly módon, hogy azzal növeljék a versenyt a mexikói piacon. Erre a független elemzők szerint is nagy szükség van, ugyanis az elmúlt tíz évben a szabályozó hatóságok gyakorlatilag tétlenül szemlélték a piacok leosztását, a verseny érvényesülésének elősegítése érdekében vajmi keveset tettek.
A mostani túlszabályozással, erélyes fellépéssel viszont átestek a ló túloldalára - legalábbis így látja Carlos Slim legidősebb fia, Carlos Slim Domit, aki az AM társelnöke is egyben. Ő úgy érzi, a hatóságok igazságtalanul járnak el cégével szemben. A beruházásokat ösztönző, a szolgáltatásokat szélesítő szabályozásra van szükség, s nem olyanokra, amelyek egy vállalatot a mérete alapján büntetnek - hangoztatta. Emlékeztetett arra, hogy hálózati lefedettség növelése és az internetes mobilszolgáltatás elterjesztése érdekében az AM messze többet költött riválisainál.
Évről évre tízmilliárd dolláros összeget fordítanak beruházásokra, miközben a mögöttük jövő spanyol Telefónicánál tavaly ez a keret csupán 6,9 milliárd dolláros volt. A Slim család 73 milliárd dolláros vagyonának 53 százalékát adó mobilszolgáltató tehát nehéz időszak elé néz, de eddigi versenytársai sem repesnek a Latin-Amerikában meghonosítandó valódi árverseny ötletétől. A piac második és harmadik helyezettje, a Telefónica és a Telecom Italia is joggal tart nyereségének csökkenésétől.
Az America Movil piaci részesedése Latin-Amerikában és a karibi-térségben 38,6 százalékos. Mexikó mellett kiemelkedően magas, 70 százalékos az ecuadori és 61 százalékos a kolumbiai piaci részesedésük, míg a Brazíliában 25, Argentínában 33 százalékkal kell beérniük.
A mexikói és a brazil piacról származik az AM bevételeinek 65 százaléka. Brazíliában a haszonkulcs az elmúlt háromnegyed évben 26,2 százalékról 24,6 százalékra, Mexikóban 48,6 százalékról 45,6 százalékra mérséklődött a központi változtatások miatt. A hatóságok szerint azonban ez is sok: ők több szolgáltatást várnának el kevesebb pénzért. Igaz ugyanakkor, hogy a használattal nem arányosan változnak az árak: Mexikóban az utóbbi negyedévben az átlagos felhasználó 22 százalékkal beszélt többet, miközben számlája csak tíz százalékkal lett „vastagabb”. Brazíliában még felhasználóbarátabb lett a rendszer, hiszen a lebeszélt percek átlaga 14 százalékkal nőtt, miközben a fizetendő díj 16 százalékkal lett kisebb.
Az erős pezó most segíti az AM-et: külföldről származó bevételei 29 százalékkal nőnek ennek nyomán, ez mérsékli a haszonkulcs lemorzsolódásával a társaságot ért veszteséget. Az idei profitot – árfolyamhatás nélkül – hét százalékra becsülik, amit jövőre öt-, 2014-ben pedig már csak négyszázalékos nyereség követhet. Sokan épp ezért azt tanácsolják Sliméknek, hogy jobban jövedelmező vállalkozásokba csoportosítsák át a pénzeszközeiket, a pár százalékos profit ugyanis nem túl meggyőző érv amellett, hogy a befektetők AM-részvényekben fialtassák a pénzüket.