Mégiscsak kellene néhány vízlépcső

Bár tabutémának számít a magyarországi Duna-szakaszon vízlépcső és vízerőmű építéséről beszélni, Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke szerint ezek hiánya gazdasági, kereskedelmi, energetikai és környezeti kárt okoz az országnak – írja mai számában a Napi Gazdaság.

A szakember tanulmánya szerint az elmúlt tíz évet tekintve átlagosnak tekinthető a 2009-ben mért 2,5 méteres vízállás. A magyar Duna-szakasz emiatt évente csak 180–270 napon át hajózható az előírt 2,5 méteres merüléssel. Ezzel szemben Ausztriában ez az időszak 320 nap.

A magyar szakaszon az említett ok miatt az áruszállító hajók kevesebb terhet vihetnek. Így a veszteség például 2009-ben 27,4 millió euró volt (8,465 milliárd forint). A veszteséget az árutulajdonosok és a hajótulajdonosok kénytelenek megosztani egymás között (2009-ben 12,32–15,12 millió euró megoszlásban). Bencsik számításai szerint a teljes árumennyiség 73 százaléka export volt, így a nem megfelelő hajózhatóság a magyar exportáru versenyképességét egy év alatt (a veszteségképlet alapján számolt 27,44 millió euróval számolva) 20 millió euróval rontotta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.