Most a plázastop miatt von kérdőre Brüsszel
A honlapról az is kiderül, hogy emellett még egy kötelezettségszegési eljárás indult, mert Magyarország elmulasztotta értesíteni a bizottságot egy 2011-es, a pénzügyi konglomerátumok működésére vonatkozó irányelv megfelelő átültetéséről. A kötelezettségszegési eljárás hivatalos kezdetét az úgynevezett hivatalos felszólító levél elküldése jelenti, ebben a két ügyben ilyent küldött a múlt héten Brüsszel Budapestre – írta az MTI.
A fejleményekkel kapcsolatban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Magyar Nemzetnek annyit mondott, hogy egyelőre kevés információ ismert. Brüsszel elsősorban azt vizsgálja, hogy a korlátozás alapján érvényesül-e a versenyegyenlőség elve. A főtőkár megjegyezte: miközben a kormány azt ígérte, hogy év végéig kifuttatja ezt a rendelkezést, addig Európa több országában érvényben vannak olyan korlátozások, amelyek bizonyos négyzetméter-alapterület felett megnehezítik újabb üzletek nyitását. Ezeket az országonként eltérő szabályokat részben a kicsik védelmében, részben a városképek megóvása érdekében hozták - tette hozzá.
A brüsszeli testület egyébként múlt szerdán arról számolt be, hogy három, korábban indult eljárást léptet új szakaszba. Ezekben az ügyekben már úgynevezett indoklással ellátott véleményt küldött Magyarországra a bizottság, amelyre Magyarországnak két hónap alatt kell megnyugtató megoldást találnia és választ adnia a bizottságnak. Ennek hiányában a brüsszeli testület a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság elé viheti az ügyet.
Brüsszel az indoklással ellátott véleményekben egyrészt az uniós versenyjog maradéktalan alkalmazására kéri Magyarországot, mert úgy véli, ezt sérti annak a jogszabálynak az elfogadása, amely az agrárkartellek ügyében gyakorlatilag megkötötte a Gazdasági Versenyhivatal kezét, miután az vizsgálódni kezdett a görögdinnye árának a kormány által is támogatott rögzítése ügyében. A bizottság emellett azt tette szóvá, hogy Magyarország két jövedékiadó-kulcsot alkalmaz a szeszes italokra, a "kommersz" italokat nagyobb teher sújtja, holott az EU-jog nem tesz lehetővé ilyen megkülönböztetést. A harmadik ügyben a bizottság az ellen emelt kifogást, hogy adóváltozás esetén a régi zárjeggyel ellátott dohánytermékeket egy idő után ki kell vonni a forgalomból, ugyanis az uniós jog szerint ami egyszer jogszerűen forgalomba került, azt önmagában emiatt nem szabad kivonni a piacról.