Megegyezett Putyin és Timosenko
Hamarosan felújul az orosz földgázszállítás Európába Ukrajnán keresztül - közölte Vlagyimir Putyin orosz kormányfő ukrán kollégájával, Julia Timosenkoval szombat éjszaka Moszkvában folytatott megbeszélése után. A Moszkvába meghirdetett gázkonferencián még nem sikerült megegyezésre jutni - pedig ezen az Európai Unió képviselői is részt vettek. Ám ezt után Putyin és Timosenko kettesben ültek le beszélgetni a 2009-re szóló kétoldalú gázszállítási szerződésről tárgyalt.
A tárgyalás késő estig tartott. Putyin elmondta: megállapodtak arról, hogy a kétoldalú gázkereskedelemben teljesen áttérnek az európai árképzésre, de Oroszország idén 20 százalékos kedvezményt ad Ukrajnának az ily módon számított földgázárból. Ehhez feltételül szabták, hogy az Ukrajnán keresztül az európai országoknak szállított orosz földgáz tranzitdíja idén a tavalyi szinten marad. 2010. január elsejétől az Ukrajnának szállítandó orosz földgáz árát, illetve a tranzitdíjat is teljesen az európai árképzés alapján számítják ki, mindenféle kedvezmény és kivétel nélkül.
A két kormányfő megbízta a Gazprom orosz és a Naftogaz ukrán energetikai céget, hogy e megállapodások alapján készítsék elő az új szerződéseket, s ezek aláírása után az Európába irányuló szállítások azonnal felújulnak - közölte Putyin szóvivője.
Julija Timosenko ukrán kormányfő elmondta, hogy az említett dokumentumokat hétfőig kell előkészíteni.
A hétfőre szóló ígéret reális lehet, mivel a szerződés korábbi információk szerint már hosszabb ideje teljes egészében készen áll, csupán az árakat kell beírni. Mindazonáltal részletek kidolgozásával az orosz Gazpromot és a Naftogaz ukrán importőrt bízták meg a kormányfők.
A késő éjszakai időpontra való tekintettel igen szűkszavú tájékoztatás arról nem szólt, hogy a kialkudott árak egész évre szólnak-e, vagy a szerződés rögzíti, hogy év közben a piaci árak alakulásának megfelelően változnak, de az utóbbira utal az európai árképzés bevezetéséről szóló megjegyzés. Mivel ugyanis a gáz árát fél éves késéssel az olajárak alakulása alapján kalkulálják, bizonyosnak tűnik, hogy az orosz gáz piaci ára hamarosan a felére, vagy annál is nagyobb mértékben csökken. Nem szóltak a felek a tranzitrendszer működtetéséhez szükséges, úgynevezett műszaki gáz kérdéséről sem, amelyet a szokásjog és a szerződések értelmében Ukrajnának kellene fedezni, amellyel azonban Kijev saját állítása szerint jelenleg nem rendelkezik.
Mivel az átlagos európai ár jelenleg 450 dollár, a 20 százalékos kedvezménnyel Ukrajna egyelőre 360 dollárt fizet ezer köbméter gázért, és a korábbi szerződés értelmében idén még 1,7 dollárt kap tranzitdíjként ezer köbméter/száz kilométerenként.
A kormányfők elmondták, hogy a megállapodás nem ment könnyen. Julija Timosenko hozzátette: meghozta az eredményét a (szombaton Moszkvában tartott) nemzetközi gázkonferencia. Ez arra utal, hogy bár a konferencián látható eredmény nem született, a zárt ajtók mögött elhangzottak mégis hatással voltak a felekre.
Az előzmények: Ukrajna, mint már nem először, az év végéig elhúzta az új szerződés megkötését, s december végén még a tavalyi szállításokért már több mint kétmilliárd dollárral tartozott Moszkvának. Tartozása nagy részét december 30-án ugyan átutalta 614 millió dollár híján, amelynek túlnyomó része a késedelmes fizetésért felszámított bírság, amelyet Kijev nem szándékozik kifizetni, de az új évre szóló szerződésről szóló tárgyalásokat megszakította december 31-én, amikor az orosz fél ezer köbméterenként 250 dollárt kért a gázért. Az új évre szóló szerződés hiányában a Gazprom január 1-én leállította az ukrajnai gázszállításokat. Mivel a tranzitot külön szerződés szabályozza, a Gazprom európai szállításait folytatta Ukrajnán keresztül, de január 7-én ezeket is leállította, mivel a rendszerbe szivattyúzott gáz nem jutott el az európai felhasználókhoz. Azóta Kijev különféle feltételeket szabott a tranzit fejújításához, de világossá vált: csak akkor hajlandó felújítani az európai szállításokat, ha sikerül megállapodni Moszkvával a kétoldalú szerződésről.
Noha a Gazprom ezúttal jó előre figyelmeztette európai vevőit a helyzet várható alakulására, és részben Kijev ismétlődő magatartása miatt már hosszú ideje fáradozik a jelenleg az európai gázexport 80 százalékát szállító Ukrajnát elkerülő alternatív útvonalak - így az Északi és a Déli Áramlat vezetékek kiépítésén, az európai szállítások kiesése Moszkva és Kijev számára hatalmas erkölcsi és anyagi vesztességgel jár, nagy károkat szenvedett mindkét ország tekintélye megbízható üzleti partnerként, s a történtek arra indítják az Európai Uniót - amely gázszükséglete mintegy 25 százalékát fedezi jelenleg Oroszországból -, hogy az eddiginél sokkal intenzívebben keresse az alternatív gázellátási forrásokat.