Megegyezett a Microsoft és a Yahoo! a keresőkről
Az amerikai piacok szerdai nyitása elé időzítették a Microsoft és a Yahoo! tíz évre szóló, és a jövő év elejéig pontosítandó megállapodásának bejelentését - ezt másfél éves egyeztetéseket követően hozták tető alá. A szoftveróriás a Bing keresőmotorral, a Google mögött alaposan lemaradt társa pedig a marketinggel járul hozzá, hogy maguk alá gyűrjék a most még 65 százalékkal piacvezető céget.
A hír önmagában nem meglepetés - benne volt a levegőben -, de egyes részletei azok. Így például befektetőknek csalódást keltett, hogy a Microsoft nem fizet helyből a társának. Carol Bartz, a Yahoo! vezérigazgatója ugyanis májusban még azt mondta, cége keresői üzletága "egy rakás pénzért" eladó - most viszont ugyanezt a fordulatot annak leírására használta: az egyezség "egy rakás értéket" hoz vállalata konyhájára. A Yahoo! részvényeinek értéke több mint nyolc százalékot esett a nyitáskor.
A keresők piacán mindössze 8,4 százalékkal jelenlévő Microsoft tavaly még 47,5 milliárd dollárért próbálta megszerezni a tortából 20 százalékot hasító - akkor még - riválisát, de sikertelenül. A Yahoo! a részvényenkénti 62 százalékos felárat is "bőven alulér tékelnek" találta ugyanis. Steve Ballmer Microsoft-főnök azt hangsúlyozta a megállapodás kapcsán: cége számára ez innovációs lehetőséget jelent, az online hirdetőknek pedig nagyobb választást "egy egyetlen vállalat által uralt piacon." A Google piaci részesedése most 65 százalék ebben a szegmensben az amerikai piacon.
Az egyezség részletei mindamellett versenyjogi vizsgálatot válthatnak ki Amerikában és Európában egyaránt. Az őszi válság idején megroggyant, nagy elbocsátásokra kényszerült Yahoo!, amelynek vezére, Jerry Yang is bedobta novemberre a törölközőt, most átveszi a Microsoft Bing keresőmotor-technológiáját, sőt úgy tudni: e márkanevet is megtartja. A marketing, a hirdetők felhajtása a Yahoo! felelőssége lesz. A Microsoft az első öt évben 88 százalékot fizet a Yahoo internetes oldalai révén szerzett bevétel után, és maga is beépítheti társa technológiáját saját online keresőplatformjaiba. Az egyes országokban esedékes piacnyitást követően a Microsoft másfél évig garantálja a Yahoo! az egyes keresésekre eső, RPS-bevételét. A Yahoo! közlése szerint a bevételmegosztási egyezség évi mintegy félmilliárd dollárral növeli majd működési bevételét.