Megcsonkították a MÁV-ot! Öt vonalat visz a GYSEV

Jóváhagyta a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt fejlesztési startégiáját a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A terv központi eleme a MÁV öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakaszának vagyonkezelésbe vétele. A magyar-osztrák társaság feladat újraindítani a személyszállítást Körmend és Zalalövő között.

Az NFM döntése nyomán a GYSEV 214 kilométernyi pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től. A vasúttársaság az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.

A MÁV és a GYSEV középtávú elképzelései a vasúti közlekedést előtérbe helyező kormányzati szándékokhoz illeszkednek - tájékoztatta lapunkat az NFM. A 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GySEV a magyar gazdaság hosszú távú érdekeit szolgáló, számos előnnyel járó fejlesztési tervet dolgozott ki. A társaság az elmúlt években több alkalommal bizonyította, hogy nagy értékű beruházásokat megfelelő színvonalon és ütemezésben képes végrehajtani. Az átadás-átvételben érintett pályahálózat tulajdonosa továbbra is az állam marad, a pályahálózatra fordított mindenkori beruházások állami tulajdonba kerülnek.

A tervek szerint az idén decemberi menetrendváltástól a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon.

A döntés lehetővé teszi a Körmend és Zalalövő között 2009 decembere óta szünetelő személyforgalom újraindítását a szakasz felújítását követően. A GYSEV saját járműveivel gondoskodhat a közszolgáltatás ellátásáról, a MÁV a felszabaduló mozdonyokat és személykocsikat másutt hasznosíthatja.

A minisztériumi jóváhagyás meghatározott feltételek teljesüléséhez köti az átadás-átvételhez adott támogatást. Így a többi között a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítésnek az elengedhetetlen korrekción túl igazodnia kell a költségvetés 2012-2015 közötti makropályájában rögzített számokhoz. A folyamat eredményeként a GYSEV menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei indokolatlan mértékben nem bővülhetnek. Szombathely állomás átadását úgy kell megoldani, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális központi tevékenységét.

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt, a GYSEV igazgatóságának alelnökét bízta meg az eljárás felügyeletével. A szaktárca felkérte az érintett vasútvállalatokat, hogy döntése nyomán vegyék számba a szükséges feladatokat, és készítsék elő azok végrehajtását.

A MÁV és a GYSEV a minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. képviselőinek bevonásával közös munkacsoportokat állított fel, amelyek gondoskodnak arról, hogy az előzetesen meghatározott feltételek a folyamat során maradéktalanul érvényesüljenek.

A GYSEV kész azonos munkakörben alkalmazni az érintett vonalakon dolgozó vasutasokat. Az átadás-átvétel ezen felül sem járhat túlzott munkavállalói érdeksérelemmel, ezért a vasúttársaságok folyamatosan egyeztetnek majd a szakszervezetekkel és az üzemi tanácsokkal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.