Megint az államé a Malév
Kísértetiesen hasonlított a Malév tegnapi közgyűlése a két héttel korábbira, amely végül, többórás folyamatos halasztgatás után eredménytelenül végződött. A tegnap délelőtt tizenegykor kezdődött tanácskozást folyamatosan halasztották, de végül eredményesen zárult. A magyar állam 95 százalékos tulajdonosa lesz a Malévnek - értesült lapunk a tárgyalásokhoz közel álló forrásokból. Késő este született meg a megállapodás a magyar és az orosz kormány között a Malév sorsáról, így az éjjel fél tizenegykor kezdődő közgyűlésen már orosz részről is megfelelő felhatalmazással rendelkezik a Malévet tulajdonló AirBridge Zrt. vezetése.
Információink szerint a megállapődás értelmében 20-25 milliárd forint között emel tőkét az állam a Malévben, amely ebből kifizeti a magyar állam felé fennálló tartozásait. A tárgyaló felek elérték, hogy az orosz VEB Bank kifizesse a 32 millió eurós bankgaranciát, amelyet korábbi, még a privatizáció előtti Malév-kötelezettségekre fordíthat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A megállapodás értelmében az orosz fél tulajdonrészre öt százalékra olvad, így a jövőben semmilyen formában nem vesznek részt a Malév finanszírozásában. Ez azt is jelenti, hogy döntő részben az állam feladata lesz a cég finanszírozás.
Az oroszok korábban ragaszkodtak ahhoz a követelésükhöz, hogy visszakapják az összes, Malévba fektetett pénzüket. Úgy tudjuk, ez nem része a megegyezésnek, ellenben az általuk a légitársaság rendelkezésére bocsátott hitel kiváltásáról szó van benne, a régi, nagyobb kamatteherrel járó hitelt egy kedvezőbb kondíciójúra árazzák át. Még így is jóval az euró bankközi kamatszintje fölött kamatozik az a mintegy 100 millió euró, amit az orosz VEB bank eddig a Malévre költött. Igaz, a hitelek futamidejét meghosszabbították, hogy kisebb terhet jelentsenek az átalakulás előtt álló cégnek.
A megegyezés tehát megszületett, de a Malév vezetése és a kormány immár tulajdonosként sem dőlhet hátra: az igazi munkának az állam tulajdonszerzése csak a kezdete. Nem könnyű feladatról van szó: a Malév üzemi szinten is veszteséges, a köztartozásokon felül tetemes adósságállománya is van, valamint beszállítói tartozása, aminek összegét hivatalosan eddig soha nem közölték.
Hétfőn a cég igazgatóságának üléseznie kellene, a napirenden információink szerint az üzleti terv tárgyalása és hitelfelvétel is szerepel. Kérdés, megtartják-e az ülést. Úgy tudjuk ugyanis, hogy az állam az igazgatótanácsi és felügyelőbizottsági testületet is le kívánja cserélni, egyedül Martin Gauss vezérigazgató maradna az irányítótestületben. Ez esetben pedig a grémiumok nem hozhatnak szakmailag megalapozott döntést.
- A kormány határozott szándéka, hogy alapjaiban szervezze át a vállalatot úgy, hogy az fenntartható módon tudjon működni. A munka neheze csak most kezdődik - kommentálta a megállapodást lapunknak Oszkó Péter pénzügyminiszter.