Még nem kellenének a repterekre a szuper folyadékátvilágítók

Az unió által előírt 2011. áprilisi határidő utánra tolná az új folyadékátvilágító-berendezések EU-s bevezetését a Repülőtér-üzemeltetők Nemzetközi Szervezete (ACI) - mondta lapunknak Oliver Jankovec, a szervezet főtitkára.

Ennek érdekében tegnap Budapesten tárgyaltak Schváb Zoltánnal, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékes helyettes államtitkárával és Gergely Mátéval légiközlekedési főosztályvezetőjével. Az EU korábbi döntése szerint az unióban olyan folyadékátvilágító berendezéseket kell üzembe helyezni, amelyek alkalmasak a nagyobb mennyiségű anyag ellenőrzésére. (Ennek köszönhetően később feloldhatnák a mostani szigorú mennyiségi szabályokat).

Első körben 2011. Áprilisát Követően az EU-n kívülről érkező, de ott átszálló utasokkat kellene vizsgálni az új berendezésekkel, 2013-ban pedig az összes induló utas biztonsági így kellene végezni. A főtitkár nem kívánta megmondani, hogy EU-s szinten ez mennyibe kerülne a repülőtereknek. Azt azonban elmondta: mivel a technológia nem áll készen e befektetés egyelőre ésszerűtlen lenne, már csak azért is, mert a most elérhető technológiákkal annyira lelassulna az utasellenőrzés, amely már nem lenne tolerálható. - Jelenleg azt sem lehet megmondani, hogy hány átvilágító berendezés felelne meg az új követelményeknek, s mennyit kellene lecserélni. - A legrosszabb verzióval számolva egymilliárd eurót kellene költeni az európai reptereknek az átvilágítók cseréjére. Ez a jelen gazdasági helyzetben senki nem engedheti meg magának - mondta Oliver Jankovec.

Azt a szakember is elmondta: az a biztonsági szabályozás, ami jelenleg az EU-ban működik - többek között a tavaly decemberi merényletkísérlet miatt - fenntarthatatlan. A szövetség felhívást tett közzé a repülőtereknek, hogy gondolják át biztonsági rendszereiket, mert tarthatatlan az az állapot, hogy minden utast potenciális terroristának tekintenek. A szövetség inkább a megelőzésre és a titkosszolgálati eszközökre építene. 2001 szeptember 11. óta a repülőterek működési költségeiből a biztonságra fordított összegek a hétszeresére nőttek, s jelenleg 35 százalékot tesznek ki - mondta a főtitkár.

- A Northwest Amszterdam-Detroit járatán történt merényletkísérlet nem csupán a biztonságiak, hanem a titkosszálgálatok hibája volt, mert az amerikai szolgálatok ismerték a merénylőt, mégsem adták át az adatokat Európának - tette hozzá. Ehhez kapcsolódva Kam Jandu, a Budapest Airport repülőtér légiforgalmi igazgatója elmondta: szigorították a helyi biztonsági szabályokat, s heteken belül visszakaphatják schengeni biztonsági státuszukat.

Az ACI vezetése üdvözölte a kormány új légiközlekedési koncepcióját, s azt a szándékot, hogy az Orbán-kabinet új légiközlekedési törvényt is alkot jövőre, mert mint mondták, erre már jó ideje szükség volna. A főtitkár hangsúlyozta: a repterek, így a budapesti sikere szempontjából is kritikusak a beruházások, e téren Ferihegy jól áll, ám még fontosabb a légikikötő megközelítése, e téren viszont igen rossz tapasztalataik vannak. - A gyorsforgalmi út pontosan ugyanolyan rossz minőségű, mint 15 éve - mondta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.