Még kómában van az elektronikai piac

A gazdasági válság hatása még mindig érezhető a tartós fogyasztási cikkek piacán. Magyarországon a legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette meg" - áll a GfK Hungária piaci elemzésében.

A tartós fogyasztási cikkek magyarországi piacán is elmondható, hogy a gazdasági válság hatása még mindig érezhető, habár már sok szektorban megfigyelhető volt egyfajta javulás 2010. második felétől. A tavalyi forgalom július-augusztus táján érte utol a 2009-es évet. Ennek ellenére éves szinten még nem volt képes a piac pozitív mutatókkal zárni. Kivételt képeznek a háztartási kisgépek, ahol a csökkenéssel ellentétben stagnálásról beszélhetünk.

Legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. Ennek hátterében sok számítástechnikára specializálódott üzlet bezárása, illetve állami és egyéb tenderek visszaszorítása áll. A 2010-es évben a GfK Hungária által monitorozott szektorok (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) teljes piaci forgalma közel 266 milliárd forinttal zárt. Ez 10 százalékkal maradt el a 2009-es évtől.

A visszaesés mértéke szektoronként eltérő volt. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak is köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette" meg. A háztartási nagygépek területén a mosógépek, azon belül is az elöltöltős szegmens növekedése tudta feljebb tornázni az amúgy is negatív mutatókat.

A decemberi, karácsonyi forgalom az előző évekkel ellentétben jobban sikerült, mint a 2009-es, kivéve a fotó és az IT területen. Megfigyelhető volt, hogy a kereskedők már a hónap elején nagyobb hangsúlyt helyeztek a marketing kommunikációra, ezzel is próbálták a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni.

A 2010-es karácsony legkelendőbb termékcsoportjai a hordozható audió eszközök, a síkpaneles televíziók, a micro audió tornyok, a DVD lejátszók, a játékkonzolok, a kézi mixerek, a kávéfőzők (kapszulás és teljesen automata készülékek), a hajformázók, a fritőzök és a borotvák voltak.

Mivel az energia és üzemagyag árak alakulása nem kedvez a kereskedelemnek, így azt a gyártóknak előbb utóbb be kell építeniük a fogyasztói árakba. Ennek következtében az enyhe növekedés megkérdőjelezhetővé válik. Mindemellett a piaci koncentráció továbbra is nagyon erős, ami az Electro World üzleteinek folyamatos bezárásaival csak fokozódni fog.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.