Még inkább együttműködik a közműhatóság és a fogyasztóvédelem
Az eddiginél is szorosabb együttműködést ígér a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) illetve a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) azután, hogy az energiaszolgáltatásokat ellenőrző két hatóság megújította a 2008-ban kötött együttműködési megállapodást - derül ki a MEKH közleményéből.
A megújított megállapodásba a két hivatal - melyek a törvény alapján kötelesek együttműködni - átvezették az eltelt idő jogszabályváltozásait, egyszersmind az elmúlt időszak tapasztalatai alapján kölcsönösen biztosították egymást a kedvező benyomásokról.
Az aláírók egyetértettek abban, hogy a szoros együttműködés növeli mindkét hatóság jogszabályokban meghatározott feladatai végrehajtásának és intézkedései érvényesítésének hatékonyságát - írja a közlemény.
Megteremti azt a keretet is, amelyen belül a hatóságok feladataik ellátása során kölcsönösen segítséget nyújtanak egymásnak a lakossági fogyasztói érdekvédelem, a szabályozás hatékonyságának növelése, valamint az egységes jogalkalmazás előmozdítása érdekében - szögezik le.
A megállapodás értelmében a hatóságok munkatársai konzultációkat, rendszeres vagy eseti jelleggel történő – elsősorban szóbeli – információcserét folytatnak a vezetékes energetikai rendszerekre és a víziközmű-szolgáltatásra vonatkozó, fogyasztóvédelmet érintő jogszabályok előkészítésének és véleményezésének folyamatában.
A panaszok tartalma alapján megállapítják a kiemelkedő negatív jelenségeket, melyek visszaszorítására vonatkozóan meghatározzák a szükséges teendőket, az együttműködés részleteit. A hatékonyság növelésének szándéka mellett a hatóságok számos jövőbeni kezdeményezés alapjait körvonalazták a fogyasztói tájékoztatás kiteljesítése céljából.
A jövőben is kiemelt cél lesz a széleskörű tájékoztatás révén a fogyasztói tudatosság-növelés, a vitás ügyekben történő közvetlen és érdemi segítségnyújtás - zárul a közlemény.
Az elmúlt évek során számos félreértésre adtak okot a két hatóság együttműködésének zavarai. Míg 2008 előtt elvileg a MEKH elődje látta el a fogyasztók érdekvédelmét, már akkor szükségesnek mutatkozott ebbe a más szemléletű fogyasztóvédőket bevonni. Tapasztalatunk szerint kezdetben azt a munkamegosztást választották, hogy a fogyasztóvédők foglalkoztak a számlapanaszokkal, míg a MEKH-előd dolga lett volna a hálózati, ellátási panaszok kezelése.
Mindazonáltal továbbra is úgy tűnt, a konkrét fogyasztói panaszokkal senki nem foglalkozik érdemben.
Nagy mennyiségű panaszáradat sokáig nem is érkezett a szolgáltatókkal szemben: a sajtó szintjét ebben az időszakban csak az EMFESZ becsődölése érte el, amely cég sokaknak rendkívül magas "végszámlákat" küldött ki, ám az NFH nem állapított meg jogsértést.
A Fidesz januárban indított rezsikampánya ugyanakkor ráirányította a figyelmet az NFH-ra, Németh Szilárd fideszes rezsibiztos több ügyben is vizsgálatot kezdeményezett. Gyanúi nagy része nem bizonyult megalapozottnak, bár itt is előfordult - például a Főtáv esetében -, hogy az NFH és a MEKH ugyanarról az ügyről más-más végkicsengésű véleményt formált. A szintén a képviselő nevéhez fűződő új számlakép késedelmes alkalmazása kapcsán ugyanakkor az NFH megállapította a jogsértéseket, így több tízmillió forint büntetést ki is róttak a szolgáltatókra.
Ama fideszes felhívás nyomán, miszerint az emberek jelentsék, ha szolgáltatói jogsértést gyanítanak -, szintén érzékelhető volt bizonyos hatásköri zavar a két szervezet között. Noha az erre létesített ingyenes vonalat a MEKH működtette, ezt a hivatal tapasztalataink szerint alapvetően nem panaszfogadásra, hanem tájékoztatásra használta. Panaszokkal alapesetben az NFH foglalkozott, részint saját gyűjtés nyomán, részint a MEKH továbbította számára azokat az általa már megszűrt megkereséseket, amelyek érdemi panaszként voltak értelmezhetők.