Aszfaltügyben egymásra vár Budapest és Brüsszel
Nem kezdődött még el az alkudozás Budapest és Brüsszel között az „aszfaltkeverő ügyben”, bár Lázár János államtitkár januárban már járt Johannes Hahn regionális EU-biztosnál a kérdést megoldani. Az Európai Bizottság tavaly decemberben jelezte: felfüggeszti a kifizetéseket a hét regionális és a közlekedési operatív program keretében történő útépítő projektekkel kapcsolatban.
Felmerült ugyanis a gyanú, hogy diszkriminatív az a feltétel a pályázatok kiírásánál, amely előírja, hogy az adott útszakasz ötven kilométeres körzetében, vagy az adott megyében aszfaltkeverő gyáregységgel kell rendelkeznie a szerződő cégnek. Ez a bizottság szerint a gyakorlatban diszkriminálhatja a külföldi, illetve nem helyi kivitelezőket, cégeket. Ehhez azért hozzá tartozik, hogy az anyag megfelelő felhasználhatósága miatt nem is nagyon lehet ennél távolabbról aszfaltot szállítani.
A bizottság sem akkor, sem most nem akarta megerősíteni azt az értesülést, hogy 170 milliárd forintot tehet ki a véglegesen visszatartott összeg. Ugyanakkor azt megerősítették forrásaink, hogy továbbra is a maximális, az érintett szerződések értékének 25 százaléka van a tárgyalóasztalon, mint pénzügyi korrekció, azaz büntetés. Ugyanakkor ez a pénz sem veszne el Magyarország számára, csak át kéne csoportosítani más projektekre.
Információink szerint a bizottság és magyar fél lényegében egymásra vár: az Európai Bizottság szerződéslistát vár Budapestről, amelyben Magyarország bemutatja azokat a szerződéseket, amelyek érintettek lehetnek, és érvel amellett, hogy adott esetben az eljárás diszkriminatív volt. Budapest eközben pedig a jogalapot részletező bizottsági levelet várja, mert kifogásolhatónak tartja a bizottság érveit.
– Semmiképpen nem jó, hogy áll az ügy – mondta lapunknak egy brüsszeli forrás arra utalva, hogy amíg nem történnek meg a bizottsági kifizetések, a magyar költségvetés állja a projektek teljes összegét, és a visszatartott pénz átirányítása is időigényes, főleg választási időszakban, illetve a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség átalakítása közepette. Úgy tudjuk, Budapesten már megkezdték a szerződések átvilágítását, így ha megkapják a jogalapot részletező indoklást a bizottságtól, hamar tudnak reagálni az összesített szerződésekkel, és kezdődhet az alkudozás. Információink szerint a brüsszeli testület körülbelül 90 szerződésről véli azt, hogy érintettek az útépítő projektek diszkriminatív gyakorlatában.
Az eljárás hasonló a tavalyi esethez, amikor a mérnökök magyar kamarai tagságának kötelezettségét kifogásolta a bizottság, majd szeptemberben jutott egyezségre Lázár államtitkár, és Hahn, a regionális ügyekkel foglalkozó EU-biztos ötszázalékos pénzügyi korrekcióról. Információink szerint a közeljövőben nem terveznek Hahn–Lázár találkozót.