'Nem vehetjük jegyzőkönyvbe, hogy disznóságokat megengedünk'
A lap pénteken megjelenő, interneten előre közölt írása részleteket közöl a birtokába jutott felvételről. Mint írták, a hanganyag szerint 2008 februárjában az ÖBB vezetőségének néhány tagja kérdőre vont más tagokat a privatizációs pályázathoz kapcsolódó tanácsadói szerződés miatt.
A MÁV korábbi teherszállítási üzletágát, a jelenlegi Rail Cargo Hungariát az ÖBB leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) vásárolta meg több mint százmilliárd forintért. Az eladással kapcsolatban korrupció gyanújával nyomoznak a magyar és az osztrák hatóságok.
A cikk szerint az egyik ÖBB-vezető, Karl Sevelda az RCA-nak a Geuronet Bt.-vel 2007 júliusában kötött tanácsadói szerződésével kapcsolatban napvilágra került korrupciós vádakat firtatta. A felvételen Horst Pöchhacker akkori felügyelőbizottsági elnök, a Porr építőipari konszern korábbi vezérigazgatója az ezt követő hosszú vita során többek között úgy fogalmazott, "...el kell búcsúznunk egy bizonyos naivitástól, én az építőiparból jövök. Egyetlen magyar megrendelést sem kaptunk hasonló lobbimegállapodás nélkül".
Herbert Kasser igazgatósági tag, az osztrák közlekedési minisztérium osztályvezetője azt tudakolta, "konkrétan milyen fizetés történt" és hogy "mi volt a jogi háttér, magyarán szólva: tiszta volt a fizetés?"
Gustav Poschalko az RCA korábbi vezetője válaszul egy neves osztrák ügyvédi iroda szakvéleményét idézte, miszerint "a nevezett iratokban nem utal semmi arra, hogy az RCA a Geuronettel meg nem engedett szerződést ... kötött volna". A cikk szerint a szerződéshez az RCA teljes igazgatótanácsának jóváhagyására lett volna szükség, de ez nem történt meg.
A kérdésre, hogy pontosan mit teljesített a Geuronet a sajtóértesülések szerint 7,1 millió eurós sikerdíjért, Pöchhacker azt mondta, "természetesen vannak teljesítések". A Profilnak nyilatkozó, meg nem nevezett felügyelőtanácsi tagok cáfolják, hogy láttak volna teljesítési listát. A vita folyamán Pöchhacker később úgy fogalmazott: "naivitás egy lobbista teljesítményét firtatni. Ha megbízod a megfelelő embert, aki felhívja a megfelelő minisztert a megfelelő pillanatban...nem számolhatod el a telefonhívást... ha a jövőben mindent egészen szigorúan veszünk, akkor kudarc következik". "Szóval, én nem szeretném tudni, hogy Romániában vagy bárhol mi vár ránk és hogy mi mindent kellett már a Deutsche Bahnnak megtennie, szóval búcsút kellene már vennünk egy bizonyosfajta naivitástól vagy ne kövessünk bizonyos stratégiákat" - idézte a Profil Pöchhackert a hangfelvételről.
"Ha mindent megkérdőjelezünk, ami ebbe az irányba megy, ha ez a döntés, mert félünk, akkor hagyjunk fel bizonyos vásárlásokkal" - mondta később. Majd hozzátette: "de azt nem vehetjük jegyzőkönyvbe, hogy megengedünk disznóságokat...Természetesen lehetünk olyan naivak, hogy nem csinálunk többé üzleteket".
A Profil érdeklődésére Pöchhacker kijelentette, "természetesen nem azért kötötték a szerződést, hogy politikai felelősöket korrumpáljanak", a megbízás kizárólag lobbitevékenységre szólt, "vagyis arra, hogy a megfelelő emberekkel beszéljen" a cég lobbistája, Gulya András.
A MÁV Cargo privatizációja 2008 végén zárult le, miután az Európai Bizottság bizonyos feltételekkel jóváhagyta a vásárlást. Az osztrák sajtó először 2008 februárjában firtatta a korábban ismeretlen, a megbízás nagyságrendjéhez képest aránytalanul kicsinek tartott cég állítólagos sikerdíját. A sajtóértesülések nyomán Magyarországon nyomozás indult. Idén október elején az osztrák korrupcióellenes ügyészség magyar jogsegély-kérelem alapján házkutatásokat tartott, majd saját nyomozást indított korrupció gyanújával.