Vonatjegyet külföldre a netről
Rövidülhetnek a sorok a Keleti pályaudvar nemzetközi jegypénztárainál. A MÁV-Start Zrt.-nél legalábbis remélik, hogy miután az e-Ticket rendszerükben regisztrált utasok csütörtökön nulla órától a legnépszerűbb úticélnak számító külföldi városokba is megválthatják menetjegyüket, a hagyományos pénztárak helyett egyre többen számítógépen vásárolnak majd.
Azonnali áttörésre nem számítanak a vasútnál. A személyszállító cég internetes jegyértékesítési rendszere 2008-ban állt szolgálatba. A belföldi utazásokra jogosító egymilliomodik jegyet az e-Ticket rendszerben a közelmúltban adták el - a biléta a MÁV-Start egyik Pécs-Budapest között közlekedő vonatának első osztályú kocsijába szólt.
A vasúti személyszállító cég e-Ticket rendszerében csaknem 130 ezer regisztrált, aktív felhasználót tart nyilván. Előttük csütörtöktől nyitva áll a lehetőség, hogy a belföldi jegyek után, a nemzetközi utazásokra szóló menetjegyet is az interneten váltsák meg, és helyfoglalásaikat is itt rögzítsék.
A MÁV-Startnál nem tagadják: új szolgáltatásuk még nem teljes. A hálókocsikba például csak a fejlesztések következő szakaszának lezárása után lehet majd interneten jegyet váltani. Emellett az egyelőre kizárólag magyar nyelvű rendszerben számos nemzetközi vonatot nem lehet elérni.
A belföldi vonatoknál már alkalmazott elektronikus jegyvásárlás és az internetes banki fizetés a nemzetközi forgalomban csak a legnépszerűbb külföldi célállomásokra tartó járatoknál működik. A vasúttársaság honlapján a német, az osztrák, a lengyel, a cseh, a szlovák és a román városokba tartó vonatokra szóló jegyek válthatók meg. Igaz még akkor is, ha a járatok útvonala hazánkat nem érinti, azaz a szerelvények a hat ország nagyvárosai között közlekednek.
Az utasok az e-Ticket rendszerben megvásárolt jegyüket a pályaudvarok kioszkjainál vehetik át tíz számjegyből álló kódjuk megadásával. Ezekből a berendezésekből negyven működik a hazai pályáaudvarokon.
A nemzetközi internetes jegyvásárlás feltételeinek megteremtése a magyar vasútnál egy éves rendszerfejlesztés eredménye. A vasutasok szerint "finomhangolásra" szoruló szolgáltatás megvalósítása azonban a MÁV-Startnak nem került pénzébe - a fejlesztők jutalékért dolgoztak.