Matolcsy a trafiktörvény társszerzője?
A 444.hu információi szerint a Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet Kft., azaz Matolcsy György jegybankelnök cége készítette “A fiatalkori dohányzás visszaszorítása” című, 2009-ben íródott dolgozatot. Azaz a mostani dohánytörvény előkészítése már jóval a választások előtt megkezdődött, s a munkába a Continental Dohányipari Zrt. is bekapcsolódott.
Az anyagban semmilyen, a mostani botrányokat előrejelző kitétel nincs. Ellenben egyértelműen leírja, hogy kívánatos a dohánytermékek kereskedelmének állami monopóliuma, sorra veszi a hasonló nemzetközi példákat, érinti a jogszabályi környezet előkészítését, a kialakítandó pályáztatási rendet és a kiskereskedőkre vonatkozó szabályokat is.
Az MNB sajtóosztálya arra az egyszerű kérdésre nem tudott érdemi választ adni, hogy pontosan milyen kapcsolat volt a Continental és az MGFI között, és milyen szerződéseket kötött a két cég. Annyit közöltek, hogy az MGFI konzultációk alapján témavázlatokat, előtanulmányokat végzett a dohányzási szokásokról, de szerződést nem kötöttek. Így azt sem tudni, Matolcsy kapott-e pénzt a munkáért.
Nem volt közlékeny a szakértők szerint a trafiktörvény talán legnagyobb nyertesének számító Continental sem. E cég dolgozói és ismeretségi körébe tartozó személyek a Hvg.hu adatai szerint minimum 90 koncessziós jogot szereztek.
Mint ismert, Sánta János számítógépén írták a trafiktörvény szövegét, de állítása szerint nem az egészet. Sánta az 2009-es közös munkáról hallgat, a 444.hu többszöri próbálkozásra sem tudta szóra bírni. Matolcsy tehát a trafiktörvény társszerzőjének is tekinthető, hiszen a 2009-es anyag egyes részei felépítésükben, néhol pedig szövegszerűen visszaköszönnek a Lázár János által benyújtott, és idén július 1-én hatályba lépő dohánytörvényben.